Innhold

Bakgrunn

I 2018 utarbeidet ekspertgruppen med fagpersoner og forskere fra Danmark, Sverige og Norge en rapport om hvordan det spesialpedagogiske tilbudet kunne bli bedre i barnehager og skoler.

Her er noe av det ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging peker på i sin rapport om spesialundervisning i Norge:

  • Fagperson med solid spesialpedagogisk kompetanse

Spesialundervisning drives i stor grad av lærere med mangelfull kompetanse eller ufaglærte medarbeidere (assistenter og miljøarbeidere). En forutsetning for at spesialundervisning kan ha effekt er at innholdet har høy kvalitet og blir fulgt opp av dyktige fagpersoner. Opplæringsloven bør derfor endres slik at disse elevene sikres rett til opplæring av fagperson med godkjent utdanning og kompetanse.

  •  "Tidlig innsats" settes inn for sent

Det er for mange elever som får hjelp for sent. Ansatte på skolen bruker for langt tid på "å bli kjent" med elevene og jobber for lite systematisk og målrettet med tiltak på høyre siden i PP-tjenesten sitt handlingshjul. PP-tjenesten bruker for lang tid på å utarbeide sakkyndige vurderinger om spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning.

  • Lite inkluderende undervisning

Spesialundervisning har i mange tilfeller vært mer ekskluderende enn inkluderende. Elevene tas ut av klassefellesskapet for å få eneundervisning med spesialpedagog. Mangelfull samarbeid mellom kontaktlærer og spesialpedagog medfører lite kontinuitet og sammenheng mellom det som skjer i klasserommet og det som skjer utenfor klasserommet

Nordahl-rapport: INKLUDERENDE FELLESSKAP FOR BARN OG UNGE.indb (regjeringen.no)

Organisering av spesialundervisning på Døli skole

Læringspunkter fra Nordahl-rapporten:

 

Fagperson med solid spesialpedagogisk kompetanse

For å sikre elevene rett til opplæring av fagperson med godkjent utdanning og kompetanse, og øke undervisningskvaliteten skal vi gjøre følgende:

- Øke spesialpedagogisk ressurs fra 160 % årsverk skoleår 2022/2023 til 300 % årsverk skoleår 2023/2024, uavhengig av antall spesialpedagogiske vedtak. Med økt ressurs kan vi legge til rette for forsterket tilpasset opplæring for flere elever i "gråsonen".

 - Fagarbeidere som følger opp elever med spesielle behov (som en del av det spesialpedagogiske tilbudet til eleven) får systematisk og målrettet veiledning og oppfølging av skolens ressurspersoner.

 

"Tidlig innsats" settes inn for sent

- Skoleår 2023/2024 skal vi positiv særbehandle skolestarterne for å styrke overgangen fra barnehagen til skolen. Vi ønsker å ivareta elevene på 1. trinns behov for omsorg, trygghet og lek i overgangsprosessen, samt legge til rette for gode rammer for at opplæringen kan tilpasses den enkelte elev allerede fra første skoledag.

- Kvaliteten på den ordinære undervisningen er avgjørende for praksis og effekt av spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning på skolen. Spesialpedagogiske metoder er overførbare, og at det som er bra for elever med spesielle behov er også bra for alle elever med behov for tilrettelegging. Tidlig innsats med god tilpasset opplæring vil medføre at færre elever har behov for spesialpedagogisk hjelp.

 

Lite inkluderende undervisning

Vi er opptatt av fleksible organiseringsformer og nok ressurser til å tilpasse undervisningen for alle elever. Elevenes behov for tilrettelegging skal skje i samspill med andre medelever der behovet er. Med andre ord vil store deler av vårt spesialpedagogiske tilbud foregå i et inkluderende klasserom. I noe få unntakstilfeller vil det være behov for en-til-en undervisning med spesialpedagog. Mer informasjon kommer.


Publisert: 25.04.2023 09:51:36
Sist endret: 25.05.2023 10:26