Innhold

Generelle råd

Les mer om prinsipper for grønt innkjøpsvett her

 

Regelverk

I følge anksaffelsesloven § 5 skal kommunen "innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant". Dette innebærer at både ØRIK og kommunene skal legge til rette for miljøvennlige innkjøp. Se hele lovteksten her: Lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven) - - Lovdata

I følge anskaffelsesforskriften § 7-9 skal som hovedregel klima og miljø vektes 30 % i alle anskaffelser. Det finnes unntak. Se teksten i forskriften her: Forskrift om offentlige anskaffelser (anskaffelsesforskriften) - Kapittel 7. Fellesbestemmelser - Lovdata

 

Hjelpemidler på nett

DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) har laget en veileder til bestemmelsen i forskriften: Veileder til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser | Anskaffelser.no

Kriterieveiviseren kan bidra til å finne gode kriterier for klima og miljø: Kriterieveiviseren 

DFØ har også lagt en nettside som viser gode eksempler fra andre kommuner, fylkeskommuner og offentlige virksomheter. Det følger med lenker til kontaktpersoner som har gjennomført anskaffelsen og konkurransedokumenter. Eksempelbanken finner du her: Eksempelbanken for bærekraftige og innovative anskaffelser | Anskaffelser.no

 

Sparretelefonen

Sparretelefonen er et tilbud fra DFØ hvor du kan diskutere bærekraft med deres fagfolk. Telefontiden er mandag til fredag kl 9-12. Ring tlf 404 34 830. 

Anskaffelsesstrategi for kommunene på Øvre Romerike

Kommunestyrene i alle kommunene på Øvre Romerike har vedtatt en anskaffelsesstrategi. Fokusområde 4 omhandler klima og miljø. Kommunene på Øvre Romerike skal prioritere klima- og miljøhensyn i innefor disse områdene:

  • Ressursutnyttelse og sirkulære hensyn
  • Transport, kjøretøy og maskiner
  • Utbygging og rehabilitering av bygg og infrastruktur

Anskaffelsesstrategien finner du her: Anskaffelsesstrategi Øvre Romerike.pdf

 

Kjøretøy

Hvis du ønsker å vite mer om hvilke kjøretøy kommunen eier, har DFØ laget en oversikt over alle kommuner: Bilparkdata | Anskaffelser.no 

Bilparkdata er et styringsverktøy for offentlige bilparker som hjelper deg med å få oversikt over kommunens bilpark og planlegge overgangen til nullutslippskjøretøy. Trykk på den blå firkanten der det står "Virksomheten", så får du mulighet til å velge din kommune. 

01.01.2023 kom forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse. Hovedregelen er at kommunen skal stille krav til utslipp ved kjøp av kjøretøy. Utslippskravet er:

  1. Personbil: 0 g CO2/km
  2. Varebil: 0 g CO2/km
  3. Buss (M2 og M3): Euro VI
  4. Buss (M3 klasse I): 0 g CO2/km
  5. Buss (M3 klasse II) og minibuss (M2) med ståplasser: 0 g CO2/km
  6. Lastebil: Euro VI.

Hvis kommunen ønsker å gjøre et unntak og kjøpe et kjøretøy som ikke tilfredstiller disse kravene, skal kommunen rapportere dette til Direktoratet for forvaltnings og økonomistyring (DFØ)  Veiledning om unntak for kjøretøyforskriften | Anskaffelser.no

Du finner forskriften med flere detaljer her: Forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport - Lovdata

 


Publisert: 07.06.2024 11:55:59
Sist endret: 17.06.2025 15:09