Læringsutbytte

Ullensakerskolens mål er godt læringsmiljø og å øke læringsutbyttet for alle elever. Målsettingen inkluderer fokus på god klasseledelse, god ledelse på alle nivåer, vurdering for læring, fokus på grunnleggende ferdigheter og etter- og videreutdanningsprogram for lærere og skoleledere. Alle tiltak i Ullensakerskolen skal være forankret i forskning om hvordan elevene lærer best.

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


Strategiplan for læringsutbytte i Ullensakerskolen

Kommunens politiske og administrative ledelse, foresatte og lærere samarbeider om mål og tiltak for godt læringsmiljø og økt læringsutbytte i Ullensakerskolen.

Strategiplan for læringsutbytte danner grunnlag for systematisk arbeid i Ullensakerskolen og beskriver mål og tiltak for å oppnå mer læring for alle i Ullensakerskolen. Planen følges opp av et sammensatt forum.

Strategiplan for læringsutbytte har følgende overordnede mål for Ullensakerskolen for den kommende strategiplanperioden:

Ullensakerskolen øker elevenes læringsutbytte til et høyere nivå enn det levekårsindeks og foresattes utdanningsnivå tilsier:

  • Resultatene på den nasjonale elev- og foreldreundersøkelsen ligger over landsgjennomsnittet
  • Elevene i Ullensaker skårer over landsgjennomsnittet og på eller over Akershusgjennomsnittet på nasjonale prøver
  • Elevene i Ullensaker har eksamensresultater over landsgjennomsnittet og på eller over Akershusgjennomsnittet
  • Elevene i Ullensakerskolen har grunnskolepoeng over landsgjennomsnittet og på eller over Akershusgjennomsnittet
  • Elevene i Ullensakerskolen fullfører og består videregående opplæring på eller over Akershusgjennomsnittet
  • Elevene i Ullensaker har høy digital kompetanse
  • Ullensakerskolen gjennomfører kontinuerlig, helhetlig og systematisk kompetanseutvikling for ledere, lærere og personalet i skolen

Ullensakerskolen utarbeider hvert år en tilstandsrapport for grunnskolen. Tilstandsrapporten gir en samlet oversikt over sentrale resultater i Ullensakerskolen.

Øvrige planer i Ullensakerskolen

Ullensakerskolen er i utvikling. Her finner du de viktigste planene som er felles for grunnskolene i Ullensaker.

Ullensakerskolens prøveplan inneholder både nasjonale og lokale prøver og kartlegginger.

Handlingsplan for kompetanseutvikling 2017-18 er en videreføring av Strategiplan for læringsutbytte 2015-2018. Handlingsplanen for kompetanseutvikling legger føringer for kompetansehevende tiltak i form av etter- og videreutdanning for lærere og skoleledere i Ullensakerskolen.

Handlingsplan for språkstimulering, lese- og skriveopplæring i barnehager og skoler i Ullensaker kommune 2018 - 2022.(SLS-Planen) Planen inneholder vedlegg for både barnehage og skole. Vedleggene inneholder blant annet oversikt og forklaring av ulike lese- og læringsstrategier, tips til arbeid med språk og støttende språkstrategi i barnehage, foreldresamarbeid, beskrivelse av intensive lesekurs for skole, plan for innføring og bruk av lese- og læringsstrategier i alle fag, oversikt over grunnleggende begreper og beskrivelse av ulike kartleggingsprøver. Tidlig innsats i Ullensakerskolen gjennom systematisk stasjonsarbeid er også beskrevet i vedlegg. Vedleggene inkluderer leseguider for foresatte på flere språk. Leseguidene gir gode råd om hvordan man kan stimulere barnas leselyst og leseferdigheter, både for de som ikke leser ennå, de som leser noen ord selv og de som kan lese:

Norsk: når barnet ikke kan lese selv. Norsk: når barnet leser noen ord. Norsk: når barnet leser selv.

Engelsk: når barnet ikke kan lese selv. Engelsk: når barnet leser noen ord. Engelsk: når barnet leser selv.

Polsk: når barnet ikke kan lese selv. Polsk: når barnet leser noen ord. Polsk: når barnet leser selv.

Urdu: når barnet ikke kan lese selv. Urdu: når barnet leser noen ord. Urdu: når barnet leser selv.

 

Handlingsplan for matematisk kompetanse for barnehage og skole i Ullensaker. Handlingsplanen er gjeldende fra skoleåret 2017-18 og inkluderer tiltak og satsningsområder som skal bidra til utvikling av matematisk kompetanse i Ullensakerskolen i tråd med Strategiplan for læringsutbytte.

Handlingsplan for digital kompetanse 2017-2019 legger føringer for arbeidet med digital kompetanse i Ullensakerskolen. Handlingsplanen legger til rette for at teknologi i Ullensakerskolen til enhver tid brukes til det beste for å nå de mål som er satt nasjonalt og lokalt. Teknologien skal være en støtte i elevenes utvikling av kompetanse i de ulike fagene.  

Trafikksikkerhetsplan for Ullensaker kommune 2012-2025

Årsplaner og ukeplaner

Årsplaner og ukeplaner for den enkelte skole/trinn legges ut på it's learning (ITL). It's learning er en nettbasert læringsplattform som benyttes i undervisningen i Ullensakerskolen. For å få brukernavn og passord som foresatt, må du ta kontakt med skolen.

Vurdering for læring

Vurdering for læring er et nasjonalt og kommunalt satsningsområde for å utvikle skolenes vurderingspraksis. Målet er at jevnlig underveisvurdering skal fremme elevenes læring. Vurdering har stor betydning for elevenes læring og utvikling. Elevene kan lære mer dersom de forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem.

Underveisvurdering er muntlig eller skriftlig informasjon om hva eleven kan og hva eleven må jobbe mer med. Underveisvurderingen gis løpende i hvert fag gjennom hele skoleåret. Når både elever og lærere bruker vurderingsinformasjonen til å justere og tilpasse opplæringen blir det vurdering for læring.

Eleven skal selv delta i vurderingen av eget arbeid, egen kompetanse og egen faglig utvikling. Egenvurdering vil si at eleven vurderer seg selv og reflekterer over hvorvidt et læringsmål er nådd eller ikke. Elevene blir altså ikke bare klar over hva de lærer, men også hvordan de lærer.

Etter- og videreutdanning

Alle ansatte i Ullensakerskolen får tilbud om gratis etterutdanning i form av fagsamlinger og kursrekker. Vi har også gode ordninger for videreutdanning av lærere.

Ullensaker satser på etterutdanning i emner som skoleledelse, gruppeledelse, grunnleggende ferdigheter, dybdelæring, elever med migrasjonsbakgrunn og veiledning av nyutdannede lærere.

Ordninger for videreutdanning

Gjennom den statlige ordningen "Kompetanse for kvalitet" har lærere årlig fått studieplass i fagene engelsk, norsk og matematikk. Disse lærerne får gratis studieplass og avsatt tid til studiene enten gjennom stipendordning eller vikarordning.

Lærere har mulighet til å søke om stipend på inntil 10.000 kroner i forbindelse med videreutdanning på eget initiativ. Det er også anledning til å søke lokalt stipend for skoleledere.


Publisert: 15.11.2016 10:31:54
Sist endret: 15.11.2016 10:40