Nærmiljøsentre skal styrke lokalmiljøet

Døli skole er første pilotskole ut i nærmiljøsatsningen i Ullensaker kommune. Tanken er at skolen med Skolefritidsordningen (SFO) skal fungere som et nærmiljøsenter, med aktiviteter og tilbud som engasjerer flest mulig i lokalsamfunnet og formes etter lokale behov. Ønsket er at dette ikke bare skal blir elevene og foreldrenes nærmiljøsenter, men inkludere så mange som mulig i det lokale miljøet.

Trygge og gode nærmiljøer

Ullensaker kommune har som satsningsområde å sørge for trygge og gode nærmiljøer. Nærmiljøsentre er et viktig element i denne styrkningen av lokalmiljøet og skal være et folkehelseprosjekt forankret i skolene.

Målet med nærmiljøsentrene:

• å gjøre limet i nærmiljøene sterkere
  • å bygge sunne fellesskap
  • bidra til aktiv deltakelse på det positive som allerede finnes på og rundt skolen

Nærmiljøsentrene skal være:

• et felles rom for ulike aktiviteter
    • kulturskoletilbud
    • fritidstilbud
    • idrett
    • lag
    • foreninger
    • samfunnengasjement
  • et informasjonssenter
    • oversikt over arrangementer, tjenester og ressurser
    • hjelp til å navigere i systemet
  • en plattform for frivillig arbeid og samfunnsengasjement
    • inkludere frivillighet, lag og organisasjoner
    • møterom
  • tilbyder av øvrige kommunale tjenester
    • helse- og sosialtjenester som vaksinasjonsklinikker, rådgivningstjenester, og tilgang til informasjon om lokale helsetjenester
  • et tilbud til voksne

Nærmiljøsentre på alle skoler

Pilotprosjektet med nærmiljøsentre ved Døli skole og Vesong ungdomsskole skal gi erfaring og grunnlag for en satsning mot å etablere nærmiljøsenter på alle skoler.

Prosjektet vil bidra til å belyse behov, komme med innspill til praktiske løsninger og eventuelt foreslå ny innordning og nærhet til eksisterende tjenester.

Opprettelsen og driften av et nærmiljøsenter på en skole krever samarbeid mellom skolen, foreldre, lokale myndigheter, frivillige organisasjoner og samfunnsmedlemmer. Det er viktig å lytte til behovene og ønskene til lokalsamfunnet for å sikre at senteret gir verdifull støtte og ressurser til alle som er involvert.

Dette gjør vi på på Døli skole

Vi ønsker å gjøre nærmiljøsenteret på Døli skole til et sentralt knutepunkt i området. Derfor må det fungere som en inkluderende møteplass i og utenfor skoletiden. På Døli skole skal nærmiljøsentret legge til rette for en sunn og fysisk livstil gjennom aktiv deltagelse i regelmessige og varierte aktiviteter.

Dette er gjort på Døli skole sitt nærmiljøsenter:

• Ny scene
  • Ny spisesal
  • Styrket mattilbud
    • ansatt egen kokk
    • tilbud om ernæringsrik og sunn mat
    • økt bevissthet om sunn ernæring
  • samarbeid med Jessheim Troopers
  • Gratis aktivitet etter skolen 1- til 7-trinn (tirsdager og torsdager)
  • fysisk livsstil gjennom aktiv deltagelse i regelmessige og varierte fysiske aktiviteter
  • fremme læring og utvikling gjennom kreative og stimulerende aktiviteter som styrker elevenes ferdigheter og nysgjerrighet
  • skape et inkluderende og trygt miljø som fremmer positivt sosialt samvær, vennskap og samarbeid blant elevene