Hva er MILA - Mitt liv, mitt ansvar?
MILA – Mitt liv, mitt ansvar er et prosjekt ledet av Ullensaker kommune, hvor de har et tett samarbeid med Ahus om å tilby digital hjemmeoppfølging av kronisk syke, kols- og hjertesviktspasienter. Prosjektet inngår i Nasjonalt velferdsteknologiprogram, hvor nå 16 ulike prosjektet i Norge prøver digital hjemmeoppfølging. Målet er å bidra til økt trygghet og mestring av egen sykdom, samt undersøke hvordan vi best kan drifte digital hjemmeoppfølging som del av tjenestetilbudet vårt.
Pasientene som følges opp i prosjektet rapporterer om økt trygghet og bedre mestring av egen sykdom. Digital hjemmeoppfølging gjør det lettere å fange opp tegn til forverring, som gjør at man får iverksatt tiltak på et tidlig tidspunkt og forhindre behov for akutt helsehjelp. Foreløpige tall for MILA viser at antall innleggelser på sykehus og kontakt med legevakt gikk ned etter bruk av digital hjemmeoppfølging.
Tilbudet om digital hjemmeoppfølging er foreløpig under utprøvning, men målet er at det implementeres som del av vårt tjenestetilbud. På sikt er det ønske om å utvide konseptet til å gjelde også andre pasientgrupper og kommuner.
Hvem er tilbudet for?
Tilbudet er åpent for alle hjemmeboende pasienter med KOLS og hjertesvikt, bosatt i en av de samarbeidende kommunene; Nesodden, Frogn, Nordre Follo, Aurskog Høland, Ullensaker, Gjerdrum, Hurdal, Nannestad, Eidsvoll eller Nes. Pasientene må ha egen smarttelefon eller nettbrett og mestre bruk av app og utstyr.
Slik følges pasientene opp
Ved hjelp av en app på eget nettbrett eller mobiltelefon registrerer pasientene ulike målinger som blodtrykk og puls og svarer på spørsmål om egen helse. Helsepersonell i Digital hjemmeoppfølging utarbeider, i samarbeid med pasient og lege, en digital egenbehandlingsplan. Planen beskriver oppfølgingen og hva pasienten selv kan gjøre dersom helsetilstand og symptomer endrer seg.
De første 14 dagene registrerer pasientene daglige målinger. Dette gjøres for å finne ut hva som er normale verdier for pasienten. Deretter måler de en gang i uken, eller dersom de opplever endringer i symptomer og helsetilstand. Svarene blir kategorisert i grønn, gul eller rød sone. Er pasienten i grønn sone, fortsetter de som før, ved gul og rød startes tiltak i tråd med den digitale egenbehandlingsplanen.
Helsepersonell følger opp dine målinger ukentlig og fanger opp tegn på forverring, og kan gi råd og veiledning via meldinger eller telefon. Helsepersonell i digital hjemmeoppfølging har også jevnlige dialogmøter med spesialist hvor utfordringer med medisinering og tiltak diskuteres.
Det er viktig å være klar over at digital hjemmeoppfølging ikke er noen ingen akutt tjeneste. Ved tegn til forverring av helsetilstanden må du forholde deg til akutt helsehjelp som fastlege, legevakt eller 113.
Kan digital hjemmeoppfølging være noe for deg som pasient?
Dersom du opplever at digital hjemmeoppfølging er noe for deg kan du selv kontakte Digital hjemmeoppfølging. Du vil også kunne blir forespurt om du ønsker å delta via din fastlege, lungemedisinsk avd. eller hjertemedisinsk avd ved Ahus, hjemmesykepleie, rehabiliterings eller korttidsopphold, fysioterapeut eller andre helseinstanser i egen kommune. Dersom du takker ja til tilbudet vil helsepersonell komme på et hjemmebesøk, etter avtale med deg. Du vil få nødvendig utstyr, og god opplæring i bruk av disse.
Mer informasjon
Les Pasientbrosjyre om digital hjemmeoppfølging gjennom MILA
Se film om digital hjemmeoppfølging fra Helsedirektoratet
Kontakt oss
Ønsker du mer informasjon eller har spørsmål, ta kontakt med oss i Digital hjemmeoppfølging.
Vi kan nås alle hverdager mellom klokken 9-15.
Telefon 91 51 06 17
Publisert: 06.09.2023 15:17:25
Sist endret: 28.11.2024 12:26