Trygghetsalarm

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


Trygghetsalarm

Bor du alene og har behov for hjelp i akutte situasjoner, kan du søke om trygghetsalarm. Trygghetsalarmen er en liten radiosender med en alarmknapp som du kan bære i et kjede rundt halsen. Du kan utløse alarmen dersom du faller, blir syk eller trenger akutt hjelp. Alarmen mottas og hjelpen blir sendt hjem til deg uansett når på døgnet du trenger det.

 

Hvem kan søke?

Du kan søke om trygghetsalarm dersom du:

  • er eldre og har nedsatt helse
  • er kronisk syk eller har funksjonsnedsettelser
  • bor alene og føler deg utrygg

Du har ingen lovfestet rett til å få trygghetsalarm. Kommunen vil vurdere om trygghetsalarm er aktuelt for deg.

 

Hva kan avgjøre om man får trygghetsalarm?

Når kommunen vurderer søknaden din, vil de se på om det foreligger:

  • sykdom eller forhold som kan gi akutt behov for hjelp
  • reell fare for fallproblemer knyttet til utrygghet og engstelse

Kommunen vil også vurdere om f.eks. mobiltelefon eller trådløs telefon kan gi samme hjelp og trygghet.

 

Pris

Priser pr. 1.1.2017

Trygghetsalarm
TjenestePris
Trygghetsalarm innstallering (engangsbetaling) kr 934
** Basert på personinntekt 2015Pris pr. år
Trygghetsalarm leie < 2G:      (opptil 185 152) kr 1 217
2G - 3G:  (185 152 - 277 727) kr 1 946
3G - 4G:  (277 728 - 370 303) kr 2 676
4G - 5G:  (370 304 - 462 879) kr 3 408
> 5 G:      (462 880 og over) kr 4 136

G = Folketrygdens grunnbeløp fra 01.05.2016 kr 92.576,-
Betaling skjer etterskuddsvis.

 

Hvordan søke trygghetsalarm

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke, eller du kan få en annen til å søke på dine vegne. Hvis andre søker på vegne av deg, må de ha fullmakt. I søknaden skal du beskrive hvorfor du trenger trygghetsalarm.

Søknad sendes til:

Ullensaker kommune, Tildelingsenheten

Postboks 470, 2051 Jessheim

Tlf: 66 10 80 00 Telefaks: 66 10 84 01

epost: postmottak@ullensaker.kommune.no 

Søknadsskjema

Klage

Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.

Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Fylkesmannen.

Hvis du mener du ikke får nødvendig hjelp eller er misfornøyd med utførelsen av tjenesten, kan du sende en klage til kommunen. Forklar hva du er misfornøyd med og hvilke endringer du ønsker. Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, sendes klagen videre til Fylkesmannen.

Aktuelle lover

 


Publisert: 21.09.2016 11:16:44
Sist endret: 15.11.2016 15:14