Regjeringen besluttet nylig at alle 16- og 17-åringer i Norge skal få tilbud om koronavaksinasjon. Derfor tilbyr nå Ullensaker kommune alle innbyggere som er født i 2004 og 2005 koronavaksinasjon i tiden framover.

Torsdag 26. august møtte Ullensaker kommune noen av de 600 ungdommene som dro innom The Qube for å ta sin første vaksinedose. Blant de oppmøtte var kompisene Markus, Jonas og Morten. De tre 17-åringene syns det var på tide at også de fikk ta vaksinen.

– ­Første dose gikk fint. Jeg var ikke skeptisk til å ta vaksinen, det er ikke så mange på vår alder som er skeptisk, forteller Markus.

F.v Morten, Jonas og Markus.

Markus og Jonas går begge på Vang videregåendeskole i Oslo. De ble først i sin klasse til å ta vaksine siden Ullensaker kommune er tidlig ute med vaksinetilbud for ungdom.

Selv om søsteren til Morten ble litt svimmel, er han ikke redd for bivirkninger.

– Så klart er jeg litt skeptisk, men ikke redd. Jeg er fornøyd med at vi får sprøyten nå.

1056 ungdommer skal så langt ha fått SMS med lenke til booking av time.

– Vi håper alle som ikke har fått vaksinen enda, tar kontakt og booker time, sier kommuneoverlege Terje Sagen.

Status per 29. august:

-  Alle personer født i 2003 eller tidligere bosatt i Ullensaker, skal ha fått tilbud om vaksine. Av disse har 86 % fått minst en dose, og 77 % har fått to doser.

Publisert: 30.08.2021 13:53
Sist endret: 30.08.2021 14:18