En ansatt ved sykehjemmet Kløfta bo- og aktivitetssenter ble lørdag kveld påvist smittet med Covid-19. Den ansatte har i løpet av de siste dagene hatt nærkontakt med 18 beboere, fordelt på to beboergrupper, og fem øvrige ansatte. De 18 beboerne er blitt testet i dag. Så langt har ingen av dem symptomer på koronasmitte. De fem ansatte er satt i karantene og testes så fort som mulig. Prøvesvarene vil trolig foreligge om 1-3 døgn.

-Det er en alvorlig situasjon når en smittet ansatt har hatt nærkontakt med så mange som 18 sårbare pasienter. Vårt hovedfokus nå er å ivareta beboere og ansatte, først og fremst gjennom testing, karantene og øvrige smitteverntiltak som skal motvirke eventuell smittespredning, forteller kommuneoverlege i Ullensaker kommune, Einar Kristian Borud.

Smitteverntiltak ved sykehjemmet

Kløfta bo- og aktivitetssenter er inntil videre stengt for besøk utenifra. Det benyttes smittevernutstyr hos de to berørte bogruppene. Beboerne blir bedt om å holde seg på sine respektive rom. Beboere og ansatte holder 1-2 meter avstand seg imellom, så langt det lar seg gjøre.

Den smittede ansatte er bosatt i Eidsvoll kommune. Smittesporingen pågår, men har ikke konkludert på hvor vedkommende er blitt smittet.

Pårørende til beboere ved Kløfta bo- og aktivitetssenter er informert om situasjonen. Også Folkehelseinstituttet sin smittevernvakt er blitt informert og konsultert.

Publisert: 13.09.2020 14:47
Sist endret: 13.09.2020 14:49