Smittesituasjonen i Ullensaker kommune de siste to ukene viser en bekymringsfull økning av antall smittede.

- Vi er nå nesten tilbake på smittenivået ved forrige topp i midten av november. Andel som er smittet av familie og venner øker. Det er derfor svært viktig å understreke at alle må opprettholde smittevernreglene gjennom nyttårsfeiringen, og begrense sosial kontakt mest mulig, sier ordfører Eyvind Jørgensen Schumacher

Han understreker at Ullensaker kommune allerede har satt inn strenge smitteverntiltak, men at de folkevalgte fortløpende følger utviklingen og vurderer om nye tiltak må settes inn.

- Vi ønsker selvsagt ikke å belaste befolkningen med mer inngripende tiltak enn nødvendig, men vi må samtidig forsikre oss om at vi har kontroll på smittesituasjonen. Det er innsatsen til hver og en av oss som er avgjørende her nå. Vi skal selvsagt fortsatt være sosiale og ha det hyggelig sammen, men smittetallene tilsier at vi må være mer forsiktige, understreker han.

Det er kommuneoverlege Einar Kristian Borud som har ansvaret for å følge smitteutviklingen. Han kan fortelle at:

- Det er i uke 52 meldt om 41 nye smittetilfeller, en økning fra 30 meldte tilfeller i uke 51. Dette gir en økning til 178 nye smittede pr. 100 000 innbyggere siste 14 dager. De siste 14 dagene har andelen smittet i private hjem og blant venner økt fra 45 prosent til 55 prosent, og vi ser også at det er en økning i antall smittede over 50 år.

Publisert: 29.12.2020 12:04
Sist endret: 29.12.2020 12:04