Målet med Egenberedskapsuka 2021, som varer fra 1. til 7. november, er å øke folks kunnskap om egenberedskap, slik at flere gjør fornuftige forberedelser. Ofte er det ikke så mye som skal til for at du og dine nærmeste blir litt bedre forberedt.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler at alle husstander i Norge tar noen enkle grep for å bedre sin egenberedskap. De har utarbeidet konkrete råd for alle innbyggere som du kan lese på sikkerhverdag.no. Her finner du blant annet eksempel på et beredskapslager for å klare seg hjemme i minst tre døgn, samt praktiske råd tilknyttet dette.

Dette skjer i Ullensaker under Egenberedskapsuka

På Jessheim Storsenter har Røde Kors og Sanitetsforeningen stands og utstillinger om egenberedskap hver dag hele uken, med unntak av fredag og søndag. Her kan du se hvilke matvarer og andre ting det er anbefalt at vi alle har hjemme som en del av vår egenberedskap, og du kan også få vite mer om egenberedskap og spørre om ting du lurer på.

Du er en del av Norges beredskap

Norge er blant verdens tryggeste og mest stabile land, og vi er vant til at det meste stort sett fungerer som det skal. Allikevel kan det oppstå situasjoner som gjør oss mennesker eller tjenestene vi er avhengige av sårbare. Det er flere grunner til at DSB gir egenberedskapsråd til befolkningen nå. Mer ekstremvær er blant de viktigste årsakene. Ekstremvær kan føre til at kritisk infrastruktur, som for eksempel strøm, vann og mobilnett, blir borte.

Hvis vi rammes av en stor hendelse eller krise, er det mange som trenger hjelp. Ved å være forberedt bidrar du til at de som trenger det mest, får hjelp først i en eventuell krisesituasjon. På den måten er du en del av Norges beredskap.

På nettsiden sikkerhverdag.no kan du lese mer om egenberedskap.

Egenberedskapsuka arrangeres av DSB i samarbeid med kommuner over hele landet. Denne artikkelen har utgangspunkt i en artikkel skrevet at DSB, og er noe redigert av Ullensaker kommune.

Publisert: 02.11.2021 11:01
Sist endret: 30.10.2023 12:24