Denne uken er fire innbyggere i Ullensaker påvist smittet med koronavirus. Kommuneoverlege Einar Kristian Borud understreker at det ikke dreier seg om et lokalt smitteutbrudd.

– Smittesporingen viser så langt at alle trolig er smittet utenfor Ullensaker kommune og at ingen av de fire tilfellene har sammenheng med hverandre. Risikoen for at vi skal få et lokalt smitteutbrudd i Ullensaker er liten, men innbyggere i Ullensaker bør fortsette å vaske hender ofte, holde minst en meter avstand og holde seg hjemme hvis de får symptomer, sier Borud.

De smittede er i isolasjon, flere nærkontakter er satt i karantene og det jobbes videre med å få kartlagt alle nærkontakter.

Folkehelseinstituttet anbefaler at alle som har nyoppståtte luftveissymptomer eller har grunn til å tro at de kan være smittet med korona, bør la seg teste. Les mer om testing i Ullensaker her.

Grunnet en tidligere feilregistrering, er det totale smittetallet for Ullensaker kommune nå oppjustert med ytterligere én i tillegg til de siste fire tilfellene. Totalt er 93 personer i Ullensaker bekreftet smittet av koronaviruset siden testingene startet. Mange av disse er nå friskmeldt. Her kan du følge med på siste nytt om koronasituasjonen i Ullensaker.

Publisert: 02.09.2020 15:57
Sist endret: 02.09.2020 15:57