I dag er ytterligere en elev ved Jessheim videregående skole bekreftet smittet med koronavirus. Klassen og lærere til den smittede er satt i karantene. Dette omfatter 30 elever og tre lærere. Nå er over 100 elever ved Jessheim vgs i karantene, totalt fem elever er bekreftet smittet, og kommunen har i dialog med Folkehelseinstituttet definert et lokalt utbrudd i tilknytning til Jessheim vgs.

Også to personer i samme husstand med et allerede kjent smittetilfelle, er bekreftet smittet i dag. Den ene er tilknyttet Bakke barneskole. Her finnes trolig ingen kobling til Jessheim vgs. En klasse og deres lærere på sjette trinn ved Bakke skole settes i karantene fra 22.9. Dette utgjør 25 elever og tre lærere.

Ytterligere en person i Ullensaker er i dag bekreftet smittet. Dette tilfellet har ikke forbindelse til noen av skolene i kommunen. Vedkommende er trolig blitt smittet i en annen kommune.

Alle nærkontakter til dem som er bekreftet smittet i dag, er satt i karantene og vil bli testet på mandag.

-Utbruddet ved Jessheim vgs og smittesituasjonen i kommunen for øvrig utgjør en alvorlig situasjon som vi overvåker nøye, i tett dialog med Folkehelseinstituttet. Vurderingen er at karantene og testing av nærkontakter av de smittede, er riktig måte å følge opp situasjonen på slik den står nå. Vi gjør imidlertid fortløpende vurderinger og vil sette inn mer omfattende tiltak for å forhindre videre smittespredning hvis situasjonen tilsier det, sier Gunnhild Grimstad-Kirkeby, kommunaldirektør for helse i Ullensaker kommune.

Fem skoler og en barnehage berørt

De siste åtte dagene har flere skoler og en barnehage i Ullensaker kommune blitt berørt av koronasmitte. Elever ved Skogmo og Allergot skoler, samt barn og voksne i Læringsverkstedet barnehage på Ekornrud, ble satt i karantene grunnet nærkontakt med smittede som er forbundet med utbruddet ved Jessheim vgs. Her har det så langt ikke blitt bekreftet smittespredning. Ansatte ved Vesong skole ble også satt i karantene etter at en ansatt uten elevkontakt ble bekreftet smittet. Dette tilfellet var ikke forbundet med Jessheim vgs. Heller ikke blant disse er det så langt meldt om flere smittede.

186 skoleelever og 18 lærere ved skoler i Ullensaker er nå i karantene, de fleste av disse er bosatt i Ullensaker kommune. Ut over dette, er rundt 90 øvrige personer bosatt i Ullensaker kommune i karantene.

-Vi forstår godt at folk blir urolige når smitten øker i kommunen, og både skoler og barnehager er berørt. Det viktigste vi alle kan gjøre nå, er å overholde smittevernreglene så samvittighetsfullt som vi bare kan. Vi må vaske hender, holde avstand, ikke samles mer enn 20 personer privat, og holde oss hjemme hvis vi får luftveissymptomer eller andre symptomer som kan tyde på koronavirus. Folk kan gjennomføre høstferien som planlagt, men de som har forbindelse til de berørte skolene kan gjerne være ekstra obs på symptomer, oppfordrer kommunaldirektør Gunnhild Grimstad-Kirkeby.

Publisert: 26.09.2020 19:33
Sist endret: 28.09.2020 10:18