Minecraft-toget på vei mot slottet i Oslo. Foto: Skogliv

-Jeg ville vært storfornøyd med bare 100 deltakere. Men at nesten 10 000 barn og unge fra hele landet fikk et fint øyeblikk i dette toget, det er helt fantastisk, sier Fredrik Sørensen begeistret.

Fredrik jobber med barn og unge i Ullensaker kommune. I begynnelsen av mai fikk han ideen om å arrangere et virtuelt 17. mai-tog inne i den populære spillplattformen Minecraft. Han fikk med seg det norske firmaet Skogliv til å drifte serveren og utvikle toget.

Et tog for alle

Så startet jobben med å kontakte andre kommuner, sponsorer, medier og andre som kunne få dette til å bli et arrangement av nasjonal størrelse. Ideen fenget mange: En rekke kommuner støttet arrangementet, Oslos ordfører Marianne Borgen stilte opp i tv-sendingen som ble streamet inne i spillet, og både Politiets nettpatrulje og kjendisene Victor og Chris i NRKs YouTube-kanal FlippKlipp var med inne i Minecraft. Anerkjennelsen og drahjelpen fra alle disse var viktig for arrangementer, men det er tanken på barna som motiverer Fredrik.

-Ideen var å gi barn muligheten til å gå i 17. mai-tog selv om tradisjonelle togene var avlyst. Og når flere forteller meg at de ikke har gått i tog tidligere fordi de har bevegelseshemning eller følt at de ikke har fine nok klær, og nå endelige fikk gå i et tog som passer for dem - da blir jeg så utrolig glad, forteller Fredrik.

Samarbeid på tvers av sektorer

Totalt 17 kommuner deltok i Minecraft-toget (se liste under) og oppfordret sine innbyggere til å delta i toget på et gitt tidspunkt. Også private aktører og frivillige krefter bidro til at toget ble den suksessen det ble. Fredrik Sørensen, som også har teknologi og innovasjon som arbeidsfelt, tror at norske kommuner kan tjene på samarbeide mer med hverandre og med andre sektorer.

-Men en ting har jeg lært, og det er at det kan være lurt å starte planlegging i bedre tid enn det jeg gjorde denne gangen, understreker Fredrik Sørensen i Ullensaker kommune.

Les flere detaljer om 17. mai-toget hos Skogliv

Disse kommunene deltok i 17. mai-toget i Minecraft:

• Ullensaker
  • Oslo