I går vedtok Regjeringen å gå bort fra den nasjonale regelen om gult tiltaksnivå i grunnskolen og barnehager og rødt tiltaksnivå på videregående skoler og voksenopplæring, fra og med 15. januar. Imidlertid gjelder en nasjonal anbefaling om gult nivå i grunnskole og barnehager i kommuner med høyt smittetrykk.

-I Ullensaker har vi for tiden et høyt og økende smittetrykk. Kommuneledelsen har derfor, i samråd med kommuneoverlegen, vedtatt at barneskoler, ungdomsskoler og barnehager i Ullensaker fortsetter med gult tiltaksnivå inntil videre. Jessheim videregående og Voksenopplæringen Øvre Romerike går over til grønt nivå neste uke, forteller konstituert kommunaldirektør for skole og barnehage i Ullensaker kommune, Kjersti Stundal.

Ullensakerskolen fortsetter å teste elever og ansatte som er nærkontakter av smittede, og større grupper ved utbrudd. Regjeringen har varslet at kommunene vil få tilgang til større volumer av selvtester i tiden som kommer. Myndighetene er tydelige på at jevnlig testing av barn, unge og ansatte er effektivt for å redusere smitte – like effektivt som at kontakter i skole og barnehage settes i karantene. Med god tilgang til tester vil jevnlig testing bidra til at barn og unge får være mest mulig i barnehagen og på skolen.

Publisert: 14.01.2022 19:04
Sist endret: 14.01.2022 19:04