Fra 1. februar endres nemlig EU-reglene for hva som er gyldig koronasertifikat. Da må du ha 3 doser for å ha et gyldig koronasertifikat, som gjør at du kan reise innen EU.

- Vaksinesenteret vårt har kapasitet for de som ønsker å vaksinere seg for å kvalifisere til innreise. Jeg oppfordrer alle innbyggere som kan ta oppfriskningsdosen om å gjøre dette nå ved å booke time selv. Det er viktig at det har gått 20 uker siden dose 2 ble satt, sier kommuneoverlege Terje Sagen.

Gjennomgått koronasykdom regnes ikke som oppfriskningsdose

Standard gyldighetsperiode for koronasertifikat etter grunnvaksinasjon er på 270 dager. EU har i tillegg besluttet at påvist covid-19 hos grunnvaksinerte ikke sidestilles med oppfriskningsdose i koronasertifikatet. Påvist covid-19 gir imidlertid i perioden 11-180 dager etter positiv test gyldig sertifikat basert på gjennomgått sykdom. Etter at gyldighetsperioden av sertifikatet basert på vaksinasjon og gjennomgått sykdom har utløpt kan personer ønske ekstra vaksinedose for å oppfylle et innreisekrav.

Etter oppfriskningsdose med vaksine vil gyldigheten forlenges uten begrensning.

Bestill oppfriskningsdose

Les mer om nye EU-regler hos FHI: Koronavaksine - FHI

Fakta:

• I uke 3 satte Ullensaker kommune over 800 oppfriskningsdoser. Totalt har vi satt over 17 000 oppfriskningsdoser i Ullensaker.
  • I uke 3 ble kun 54% av timene booket, og vi hadde 1083 timer (46%) som ikke ble brukt

Publisert: 28.01.2022 14:29
Sist endret: 31.01.2022 08:46