Lukas (9) og Brianna (8) går egentlig i klasse 3B ved Hovin skole. Men nå går de isteden i kohort 7 og 8. I klasserommet står pultene en meter fra hverandre og også utendørs har de mer boltreplass enn vanlig fordi 5.-7. klasse fortsatt har hjemmeskole.

Hvordan er det å være tilbake på skolen etter sju uker hjemme? Bra!, svarer barna i kor.

- Det er fint å være samme med flere mennesker og leke med venner igjen, utdyper Brianna.

Både Lukas og Brianna likte egentlig godt å ha hjemmeskole. Kontaktlærer Mette Malmbekk kan bekreftet at de har jobbet godt. Alle elever i Ullensakerskolen har sitt eget nettbrett, og de bruker en digital kommunikasjonsplattform kalt Showbie. Her sender elever og lærer hverandre meldinger, og lærer Mette har lagt ut dagens arbeidsplan som en liten digital bok.

– Det at elevene var godt vant med digitalt arbeidsverktøy og Showbie fra før, gjorde at hjemmeskolen fungerte godt og effektivt for både lærere og elever, forteller rektor Håvar Mangset.

En meters avstand

«Velkommen til Hovin. Ha en fin dag.», har FAU sprayet på bakken for å ønske elevene velkommen til den nye skolehverdagen. Brianna og Lukas forteller om nye rutiner og at barna stort sett husker å holde avstand til hverandre.

- Mandag morgen stilte elevene seg opp med god avstand til hverandre på eget initiativ, forteller kontaktlærer Mette.

Rutiner for smittevern

Rutiner for å hindre smittespredning er nå en del av hverdagen ved Hovin skole. I tillegg til at pultene står lengre fra hverandre og elvene er i mindre grupper, vasker elevene pulten sin selv to ganger om dagen og stolen når skoledagen er over.

-Jeg elsker å vaske, så det går helt fint, forteller Lukas, som er vant til å hjelpe til med husarbeidet hjemme.

Også blant de ansatte er det smitteverntiltak. Alt for- og etterarbeid gjøres hjemme, ingen fysiske møter avholdes, og kaffe tar man med hjemmefra på termos.
Hvis en elev får sykdomssymptomer i løpet av skoledagen, venter den sammen med en ansatt på et karantenerom med smittevernutstyr inntil de foresatte kommer og henter.

Gleder seg til å kunne klemme igjen

Er det noe som er bra med den nye skolehverdagen?

- Det er litt deilig å være i mindre grupper enn tidligere. Før var vi 23 i klassen, nå er vi en kohort på 15, forteller Brianna.

Kontaktlærer Mette Malmbekk forteller at hun merker at elevene blir roligere av å være i mindre grupper.

-Klasser på 15 er ikke noe vi kan gjennomføre på permanent basis, men vi lurer på om vi skal ta med oss rutinen med å dele elevene i mindre grupper i friminuttene når skolehverdagen går tilbake til normalen, sier rektor Håvar Mangset.

Og en ting er Lukas og Brianna enige om at de gleder seg til når de kan gi slipp på koronarutinene: å kunne gi hverandre en klem igjen!

Lukas og Brianna

Lukas og Brianna synes det er fint å være tilbake på skolen etter sju uker med hjemmeskole.

Rektor Håvar Mangset og kontaktlærer Mette Malmbekk forteller at barna er flinke til å vaske hender og holde avstand.

Tekst og foto: Helle Mjøs / Ullensaker kommune.

Publisert: 01.05.2020 13:38
Sist endret: 04.05.2020 08:54