13. september kom nyheten om at en ansatt ved Kløfta bo- og aktivitetssenter var bekreftet smittet med koronavirus. 18 beboere og fem ansatte ble satt i karantene og har vært gjennom flere runder med tester, som alle var negative.

- Jeg er glad for å kunne slå fast at verken beboere eller kolleger ble smittet av den ansatte som var på jobb i et tidsrom hvor vedkommende kunne vært smittsom. Dette viser hvor viktig det er med gode smittevernrutiner som kan hindre smittespredning ved institusjoner, sier kommuneoverlege i Ullensaker, Einar Kristian Borud.

I karanteneperioden har de ansatte som har jobbet med de 18 beboerne vært ikledd fullt smittevernutstyr.

-Smittevernutstyret kan ha virket skremmende på beboere, spesielt på dem med kognitiv svikt. De ansatte har imidlertid gjort alt de har kunnet for å trygge hver enkelt beboer og gi dem gode dager på tross av de ekstraordinære smitteverntiltakene, forteller kommuneoverlege Borud.

Publisert: 24.09.2020 14:57
Sist endret: 24.09.2020 15:10