- Jeg kjente ingenting, sier Kåre og smiler til oss når første stikk i gymsalen er satt i dag.

Kåre ble den første som fikk vaksinen i gruppen av våre eldste hjemmeboende. Vi er snart ferdig med vaksinering av beboere på våre sykehjem.

Kåre ble glad da kommunen ringte og sa at han kunne komme å få vaksinen torsdag kl.10.00. Alle som skal få vaksinen i Ullensaker får informasjon på telefonen eller sms og får avtalt et tidspunkt som passer.

Ingen trenger å ringe verken fastlege eller kommunen for å avtale vaksinering. Kommunen har fått lister over de som er i risikogruppen av fastlegene og de kalles inn etter prioritert rekkefølge.

På bilde ser vi Hanne Bitt Sander, helsesykepleier og koordinator for vaksineringen i Ullensaker setter første stikk i gymsalen.

Prioriteringsgruppe 1 og 2

Ullensaker følger de faglige anbefalingene fra Folkehelseinstituttet om prioritering. Nå er vi på trinnet der disse gruppene vaksineres:

1. Beboere i sykehjem og prioritert helsepersonell
  2. Alder 85 år eller eldre.

Kåre er opptatt av å holde seg i form og ser frem til 100-års bursdagsselskap senere i år. Men først skal han sette andre dose av vaksinen om tre uker. Vaksinen gis nemlig i to doser, med 21 dagers mellomrom.

- Jeg er klar for andre dose om tre uker, sier Kåre. På spørsmålet vårt om han er bekymret for bivirkninger sier han  «Jeg er ikke bekymret for noe!».

På bildet sitter han sammen med helsepersonell fra Sundbytunet legesenter som også har fått vaksinen. I gymsalen er det satt opp venteareal der du sitter i minimum 20 minutter og hvile etter at vaksinen er tatt.

Fv: Kari Imerslund Grønstad, Beate Kragerud og Kåre Syltevik.

Helsepersonell prioritert opp i køen

Første kvinne som fikk vaksinen i gymsalen er Kari Imerslund Grønstad. Hun har jobbet som legesekretær på Sundbytunet i 27 år.

- 2020 har vært et rart og annerledes år i jobben min, sier Kari, jeg ble veldig glad da norske helsemyndigheter vedtok at helsepersonell ble prioritert opp i vaksinekøen, for jeg hadde bestemt meg for å ta vaksinen så snart jeg fikk tilbud om det, smiler hun.

Heller ikke Kari er bekymret for bivirkningene og hun tror jobben blir lettere å utføre etter at man er vaksinert.

- Det blir mer avslappet å jobbe med pasienter når vi har fått vaksinen, selv om vi selvfølgelig fortsatt skal overholde alle smittevernregler, sier hun.

Status for vaksinering i Ullensaker

Snart to uker inn i 2021  er vi godt i gang med vaksineringen i Ullensaker. I morgen får de siste beboerne på sykehjem sin første dose. Kommunen tar imot og bruker alle dosene som helsemyndighetene fordeler ut til norske kommuner.

Torsdag 14. januar startet vi vaksinering av helsepersonell og risikogruppen utenom institusjon i gymsalen på Gystadmarka.

Første dag i vaksinasjonshallen på Gystadmarka satt vi over 40 vaksinedoser. I tillegg ble 46 beboere på sykehjem vaksinert.

Publisert: 14.01.2021 14:42
Sist endret: 14.01.2021 15:06