Kommunens «vannsjef» t.v Jostein Skjefstad og prosjektleder Ingar Tranum tevler om vann. Elevene i bakgrunnen F.v Marius Bundli Karlsen, Mats Nerhagen, Joakim Ryen ,Viet Uy Huynh, Sander Dønnum gleder seg over å drikke rent vann fra springen.

Elevene har fått undervisning innenfor temaet drikkevann og avløp. Etter å ha forsket på hvordan denne jobben blir gjort i Ullensaker, har de levert en avsluttende oppgave i form av en brosjyre som tar sikte på å informere innbyggerne.

Et annet forhold til vann

Denne oppgaven har gitt oss et annet forhold til vann - sier elevene, da vi møter dem på Jessheim Videregående skole. Og de mener at rent vann fra springen er en gode vi i Norge er velsignet med.

– Vi har hatt to foredrag, besøkt Sjonken vannbehandlingsanlegg og Gardermoen renseanlegg. På skolen har vi gjort forsøk hvor vi har målt vannkvaliteten på drikkevannet. Det er godt drikkevann i Ullensaker. Men det er for lite til alle innbyggerne. Derfor bygges det nå et nytt vannbehandlingsanlegg ved Hurdalssjøen, som skal bli vår neste vannkilde, forteller elevene.

I brosjyrene som elevene har laget kommer de med tips om vannforbruk til innbyggerne:

• Skru av vannet når du pusser tennene.
  • Dusj i stede for å bruke badekaret.
  • Bare sett på oppvaskmaskiner og vaskemaskiner når de er helt fulle.
  • Bruk vannmåler for å få kontroll over vannbruket i hjemmet ditt.
  • Bare avføring, urin og toalettpapir skal i do!  På Gardermoen renseanlegg finner de hver dag både kondomer og Q-tips. Dette tetter filtrene og lager store problemer for renseanlegget. Det er derfor viktig at man passer på hva man skyller ned i do.

Ditt vann - vår jobb!

Elevene har fått studere den jobben kommunen gjør med drikkevannet. På besøket på vannbehandlingsanlegget ved Sjonken har de lært om hvor mange prosesser vannet må gjennom før det når husstandene i Ullensaker.

Besøket på Gardermoen renseanlegg har vist elevene hvilke problemer som oppstår på bakgrunn av at mange kaster feil ting i do.

- Vi ønsker å gjøre ungdom interessert i faget vårt. Og derigjennom rekruttere for fremtiden. - sier Jostein Sjefstad, avdelingsleder for VA utbygging.

Vinnerne

Elevene har hatt en konkurranse om hvem som har levert det beste informasjonsmateriale. Tilsammen deltok 38 elever fordelt på to klasser. Kommunen har vær jury og denne gangen kåret de to vinnere.

«Ditt vann- vår jobb!» var produsert av Joakim Ryen og Viet Uy Huynh. Juryens bedømmelse var - en god kortfattet utgave, fin slogan som bygger tillit.

«Kommunens vanvittige tilbud» produsert av Alexander Adalwolf Tokstad og Simen Kristoffersen var sært informativ og hadde en ingeniørmessig grundighet, god layout og godt språk.

-          Kanskje noen av elevene blir våre neste ingeniører? Sier Skjefstad.

Publisert: 29.05.2017 15:00
Sist endret: 17.01.2023 12:02