Nå er det mange smittede og nærkontakter i kommunen vår, og teststasjonen og smittesporingen har travle dager. Du som prøver å ringe vil oppleve lang ventetid på telefonen.

Her er noen praktiske råd om hva du bør gjøre hvis du trenger test eller hvis du tester positivt på hjemmetest eller PCR-test:

• Alle som har mulighet, bør bestille time til testing elektronisk via vår nettside.
  • Du som er nærkontakt av en smittet eller har luftveissymptomer, kan bestille selvtester på e-post koronatest@ullensaker.kommune.no.
  • Får du positivt svar på en hurtigtest du tar hjemme, må du isolerer deg og bestille time til testing.
  • Viser hurtigtest eller PCR-test at du er smittet, må du selv så fort som mulig selv informere alle nærkontaktene du har hatt de siste 48 timene før du fikk symptomer (eller før du tok test hvis du ikke har symptomer).
  • Får du positivt svar på PCR-test, skal du ikke kontakte smittesporingen. Smittesporingen vil ringe deg, men fordi de har mange å ringe, kan det ta litt tid før du hører fra dem.
  • Trenger du koronaråd eller mer informasjon om korona, kan du ringe den nasjonale koronatelefonen på 815 55 015, finne informasjon og spørre chatboten på helsenorge.no
  • Er du så dårlig at du tror du trenger legehjelp, skal du ringe din fastlege. Er fastlegekontoret stengt, kan du ringe legevakten på 116 117. Står liv og helse i fare, ring 113.

Publisert: 08.12.2021 14:08
Sist endret: 08.12.2021 14:08