I løpet av onsdag 6. januar ble det bekreftet 23 nye tilfeller av koronasmitte blant personer bosatt i Ullensaker. Dermed er det blitt bekreftet 28 nye smittetilfeller i ukens tre første dager, mot totalt 33 smittetilfeller uken før.

Kommuneoverlegen peker på økt reising og sosial aktivitet den siste tiden som hovedårsaker. Han kan ikke utelukke flere dager med høye smittetall.

- De fleste av de 23 som ble bekreftet smittet siste døgn, er smittet innad i familien. Hos et flertall spores smitten tilbake til utenlandsopphold. Vi begynner nå å se resultatene av økt reise- og selskapsaktivitet i jule- og nyttårsperioden. Vi kan ikke utelukke at vi vil se høye smittetall også de kommende dagene, sier kommuneoverlege Einar Kristian Borud.

Tidligere denne uken innførte Ullensaker kommune enda flere smitteverntiltak, etter oppfordring fra regjeringen. Ordføreren oppfordrer Ullensaker-befolkningen til å følge smittevernreglene og være med på et krafttak for å dempe smittespredningen.

-Det er alvorlig med en slik økning i smittetall, og det viser at det var riktig da vi tidligere i uken var raskt ute med å vedta nye, strengere smittevernregler her i Ullensaker. Nå må vi gjøre en skikkelig innsats for å dempe smittespredningen. Jeg håper at alle i Ullensaker følger smittevernreglene og oppsøker informasjon på kommunens nettside. Dere som lurer på om dere kunne trenger en test, oppfordres til å ta kontakt med testtelefonen på 66 10 14 16. Vi har økt kapasiteten på teststasjonen og testtelefonen vår og vil teste alle som trenger det raskt, sier ordfører Eyvind J. Schumacher.

Her finner du mer informasjon om testing, status i Ullensaker og annen koronarelevant informasjon.

Publisert: 07.01.2021 12:45
Sist endret: 24.02.2022 07:51