Bilde Jessheimbadet

Ullensaker svømmehall vil bestå av seks bassenger, en sklie, to badstuer og tre stupebrett. I tillegg blir det kafé med servering av mat og drikke.

Det er politisk bestemt at minst tre av de fem bassengene som finnes i kommunen i dag, skal opprettholdes. Hvor mange som eventuelt legges ned, blir bestemt senere i år. Uansett blir den totale bassengkapasiteten større med den nye svømmehallen, og det blir mulig å invitere inn flere grupper enn i dag.

- Her skal det foregå vannaktivitet for organiserte og uorganisert grupper som representerer hele livsløpet: babysvømming, barnehager, skolesvømming, trening for gravide, mosjonister i alle aldre, idrett, familier, helsegrupper og pensjonister. Her kan man komme for å trene, for å være sosial eller for å ha en morsom opplevelse med familien, forteller Teis Lund Gregersen, som er daglig leder for Ullensaker svømmehall.

Skolesvømming prioriteres

Amalie Søberg, leder i Ullensaker ungdomsråd. Foto: Privat.

Leder for ungdomsrådet i Ullensaker, Amalie Søberg, har sett plantegningene for den nye hallen.

- Dette blir et supert sted for ungdom å dra etter skolen og i helger, og et sted hvor familier kan møtes. Bassengene og garderobene blir flotte, og det er et ekstra pluss at det også blir kafé med mulighet for å spise og drikke, sier Amalie Søberg.

Skoleelever og skolesvømming blir hovedprioriteten ved det nye svømmeanlegget. Antallet timer med svømmeundervisning reduseres i Ullensaker-skolen, men det som kuttes i kvantitet, vil veies opp av økt kvalitet. Kommunestyret har vedtatt at kvaliteten på svømmeundervisningen skal heves, noe som kan skje for eksempel gjennom bruk av profesjonelle svømmeinstruktører og ved tilrettelagt undervisning for dem som trenger det.

Flere muligheter for aktivitet

Ullensaker svømmehall har bassenger i ulike størrelser, og fasiliteter som heve-senke-bunn og eget stupebasseng, gir mange nye muligheter for vannidrett.

- Her får vi noe helt annet enn et rett frem-basseng som ofte er opptatt. Det blir mulighet for nye idrettsgrener som stuping, synkronsvømming og vannpolo, sier Jan Ivar Engebretsen, leder i Ullensaker idrettsråd.

I planleggingsprosessen har idrettsrådet vært særlig opptatt av flerbruk. De har blant annet spilt inn at bassengene burde ha flere baner enn opprinnelig planlagt. Dette gjør det mulig å dele opp hvert enkelt basseng, slik at de kan brukes av skoleelever, organisert aktivitet og publikum samtidig.

Muligheter for avskjerming

At flere grupper skal bruke bassenget samtidig, er det imidlertid ikke alle som ser utelukkende positivt på. Flertallet i ungdomsrådet i Ullensaker mente at grunnskoleelever bør få ha svømmeundervisning uten andre publikumsgrupper til stede.

- Det er en del barn og unge som har komplekser knyttet til kropp og svømmeferdigheter. Det kan være utfordrende nok å bli sett av klassekamerater, og en ekstra belastning hvis også andre skal være til stede, sier Amalie Søberg i ungdomsrådet.

Lederen for svømmehallen mener det vil være mulig å skape gode og trygge rammer for skoleelever og andre grupper.

- Skolene ville ikke klare å fylle svømmeanlegget alene, og det ville være synd å ikke slippe til andre grupper på ledige flater i tiden hvor skolesvømming foregår. Det er imidlertid gode muligheter for å skjerme grupper eller enkeltpersoner som av ulike årsaker ønsker dette, forteller Teis Lund Gregersen.Teis Lund Gregersen, daglig leder for Ullensaker svømmehall. Foto: Helle Mjøs / Ullensaker kommune.

Et av opplæringsbassengene kan skjermes helt av, og man kan gå usett mellom bassenget og garderoben gjennom en sluse. I de tradisjonelle dame- og herregarderobene er det skillevegger mellom hver dusj. I en tredje garderobe er det omkledningsbåser som kan lukkes og separate dusjer. Alle garderober er universelt utformet.

- Alle skal føle seg velkomne i Ullensaker svømmehall, og vi tror at dette blir en super aktivitetsarena og møteplass for besøkende i alle aldre, avslutter daglig leder Teis Lund Gregersen.

Publisert: 01.07.2020 15:18
Sist endret: 18.01.2023 09:50