Sist helg har smittede personer vært på flere av serveringsstedene i kommunen. Derfor oppfordrer kommunen alle som har besøkt disse stedene til angitte datoer og klokkeslett, om å teste seg og dessuten være veldig oppmerksom på symptomer:
• Elleville pub på Jessheim fredag 25.6. fra kl. 21.30, lørdag 26.6. fra kl. 23.30 og søndag 27.6. fra 17.00.
• Hydranten sportsbar på Jessheim lørdag 26.6. fra kl. 17.00
• KaffeDilla på Kløfta lørdag 26.6. fra kl. 18.00

Oppdateringer om smitte:
• Forrige døgn ble det rapportert 20 nye smittetilfeller blant personer bosatt i Ullensaker.
• Det er ikke påvist nye smittede gjester ved Hydranten 19.6.
• Ved Læringsverkstedet DoReMi Gystadmarka er ytterligere en ansatt smittet og ytterligere 2 barn er satt i karantene.
• Tilknyttet utbruddet ved en arbeidsplass i kommunen er ytterligere 2 ansatte påvist smittet. Nå er totalt 8 ansatte smittet. Alle ansatte er testet og arbeidsplassen er midlertidig stengt i påvente av flere prøvesvar.
• Et barn ved ytterligere en fotballskole er påvist smittet. 24 barn og 3 trenere er satt i karantene.
• 1 barn ved Bakke skole SFO er påvist smittet. 11 barn og 3 ansatte i karatene.

-Dessverre ser vi at smittede personer har besøkt serveringssteder i kommunen de siste to helgene. Smitte er spredt videre, mange mennesker er satt i karantene og det blir enormt mye jobb for det hardtarbeidende smittesporingsteamet vårt. Jeg vil for det første gjenta oppfordringen fra de siste dagene om at alle som går ut tar ansvaret de har for smittevern seriøst ved å være nøye med håndvask, avstand og for all del ikke gå ut hvis de har symptomer. Dessuten må vi huske på at det fortsatt gjelder en nasjonal anbefaling om å begrense sosial kontakt så mye som mulig. Med bakgrunn i det kan man gjerne tenke over om det er riktig å besøke flere utesteder på en kveld, eller om det er best å holde seg til et sted og en gruppe mennesker. Skulle det vise seg at du er smittet, har ditt valg om hvor mange steder du besøker mye å si for hvor mange du har utsatt for smitte. Jeg vil også henstille serveringsstedene i Ullensaker til å gi alle gjester en tydelig oppfordring om å legge igjen sin kontaktinformasjon, til bruk ved smittesporing. Man kan ikke tvinge folk til å oppgi kontaktinfo, men man både kan og bør oppfordre tydelig til det, sier fungerende ordfører Lars Halvor Stokstad Oserud.

-Som forventet, fikk vi forrige døgn bekreftet en rekke nye smittetilfeller. Sist helg har smittede personer besøkt serveringssteder i kommunen, og det er veldig viktig at andre gjester som var til stede samtidig tester seg. Jeg vil gjenta at det er viktig å la seg registrere ved ankomst på et utested og at det er en god ide å installere appen Smittestopp. Fortsatt anser jeg situasjonen i kommunen ikke som dramatisk, og jeg tror fortsatt at vi skal klare å slå ned smitten ved hjelp av å sette folk i karantene, intensiv smittesporing og massiv testing, sier kommuneoverlege Lars Meyer-Myklestad.

Så langt i uke 26 er 55 personer bosatt i Ullensaker bekreftet smittet. Siden pandemiens start er 2091 personer i kommunen bekreftet smittet.

Publisert: 01.07.2021 17:54
Sist endret: 01.07.2021 17:54