Smittetrykket i Ullensaker er fortsatt høyt, og i forrige uke hadde vi det høyeste antallet smittede på en uke siden pandemiens start; 165 personer bosatt i Ullensaker ble bekreftet smittet med koronavirus.

Strenge smittevernregler vil gjelde i Ullensaker enda en stund, og første trinn i gjenåpningen som regjeringen har presentert i dag vil ikke gjelder i Ullensaker i første omgang. Reglene for Viken-kommuner med høyt smittetrykk (heretter Viken-forskriften), som har vært gjeldende i Ullensaker siden 16. mars, ble søndag vedtatt av regjeringen å videreføres i Ullensaker og 19 andre kommuner til og med 25. april.

Formannskapet i Ullensaker har i kveld vedtatt å forenkle den lokale smittevernforskriften. Formannskapet beholder kun de bestemmelsene hvor Ullensaker-forskriften var strengere enn Viken-forskriften: munnbindpåbud på offentlig sted og forbud mot å samles flere enn 10 personer hjemme. I tillegg har den nye lokale forskriften tatt inn et punkt om at stormarkeder som har større arealer med varer som klær, leker og elektronikk, må stenge av disse arealene. Den nye lokale forskriften gjelder fra og med 14 april til og med 27. april.

Idretts- og fritidsaktiviteter for barn og unge tillates

Bortfallet av den mer omfattende lokale forskriften har få praktiske konsekvenser i Ullensaker, ettersom den i all hovedsak var identisk med Viken-forskriften. En viktig endring er imidlertid at idretts- og fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 år nå kan starte igjen, under de strenge reglene som gjelder etter Viken-forskriften: aktivitetene kan finne sted utendørs med inntil 10 deltakere fra samme kommune, helst med 2 meters avstand.

-Vi ønsker å gi barn og unge en så normal hverdag som mulig, og vil i størst mulig grad skåne dem fra inngripende tiltak. Forrige uke og denne uken koronatestes alle elever og ansatte i Ullensakerskolen. Dette forebygger smittespredning og gir oss en god oversikt over smittebildet i denne gruppen. Derfor mener jeg det er riktig at idretts- og fritidsaktiviteter for barn og unge nå kan starte forsiktig opp igjen i Ullensaker, sier ordfører Eyvind J. Schumacher.

I tillegg blir det nå tillatt med dåp (med kun barnet, foreldre, prest og inntil to faddere til stede), organisert trening for toppidrettsutøvere (innenfor fotball kun de to øverste divisjonene) og utendørs treningskamper i fotballens to øverste divisjoner (med kun spillere, støtteapparat og dommere til stede).

Forskriften publiseres på kommunens nettside så snart den er klar.

Publisert: 13.04.2021 21:31
Sist endret: 21.04.2021 09:19