Folk kaster stadig søppel i do, mens kommunene årlig må ut med flere millioner for å ordne opp når rørene blir tette. Nå har VARV i Ullensaker fått nok, og tar i bruk ny teknologi som kan spore hvilket hus avfallet kommer fra.

- Vi er stolte av å være en foregangskommune som tar i bruk en så ny teknologi på avløpsfronten, sier Ingar Solberg, ved VARV.  - Den nye teknologien vil gjøre oss i stand til å drive mer kostnadseffektiv og samtidig ta tak i problemene raskere og mer målrettet. Vi vil da begynne med mer preventivt vedlikehold og vil kunne sende en rørlegger til deg før du selv registrerer problemene med dine lokale rør.

Store utgifter

Ullensaker kommune bruker rundt 2 millioner kroner i året på å fjerne uønskede elementer fra avløpssystemet. Det er nemlig langt vanligere å kaste søppel i toalettet en det noen kanskje skulle tro. Mengden søppel som ligger og flyter i avløpsvannet som kommer inn til Gardermoen renseanlegg har steget med over ett tonn fra 2016 til 2018.

- Folk kaster mer søppel i dag sammenlignet med tidligere, og dette er en dårlig trend som vi må få snudd, sier Morten Kjeverud avdelingsleder ved Gardermoen renseanlegg, som gleder seg over Ullensaker kommunes teknologiske investeringer.

Tidligere kampanje ikke ført frem

Kommunen har tidligere kjørt en do- og fettvett kampanje, men dette har ikke vist tydelige resultater. Nå har kommunen investert i ny teknologi som gjør det mulig å spore uønsket avfall i ledningsnettet til husstanden det kommer fra.

Isteden for at alle skal betale for noens ubetenksomheter, går regningen til den som ikke vet at det er kun tiss, bæsj og dopapir som skal i do.

Publisert: 01.04.2018 07:54
Sist endret: 17.01.2023 12:02