Formannskapet i Ullensaker har i dag enstemmig vedtatt nye oppmykninger i de lokale smittevernreglene. Den lokale forskriften gjelder fra og med 9. juni og inntil videre, og skal vurderes på nytt av kommunestyret i deres møte 22. juni. Se den fullstendige oversikten over hvilke regler som gjelder i Ullensaker.

-Nå tar vi et stort steg i retning gjenåpning av Ullensaker. Vi åpner ytterligere for kulturlivet, utvider skjenketider og fjerner restriksjoner på trening for voksne, altså noe av det folk har savnet aller mest, sa ordfører Eyvind J. Schumacher under formannskapsmøtet.

Blant de viktigste endringene som ble vedtatt i dag og gjelder fra og med i morgen er:

• Forbudet mot å samles flere enn 10 personer i private hjem er opphevet.
  • Forbudet mot innendørs kultur-, idretts- og fritidsaktiviteter for voksne er opphevet. Det betyr at også voksne kan trene i grupper med nærkontakt innendørs og at også kor, korps, dans og teater kan øve innendørs.
  • Til arrangementer kan man nå samle inntil 200 personer innendørs og 600 personer utendørs dersom alle sitter på faste, tilviste plasser.
  • Skjenking av alkohol er tillatt frem til kl. 24.00.

Den lokale forskriften beholder påbudene om hjemmekontor for dem som kan og bruk av munnbind på offentlige steder når man ikke kan holde en meter avstand. Forbudet mot å ha private arrangementer innendørs i leide velhus og lignende lokaler ble også opprettholdt, da slike arrangementer flere ganger har vist seg å føre til smitteutbrudd.

Publisert: 09.06.2021 22:08
Sist endret: 09.06.2021 22:08