Fra onsdag 12. august er det innført nye testkriterier for koronavirus. Kriteriene fra Folkehelseinstituttet sier nå at alle som selv mistenker at de er smittet med koronavirus, bør få anledning til å teste seg uten leges vurdering. Folkehelseinstituttet påpeker at den enkelte person må ha en mistanke om sykdom/smitte og ikke bare et ønske om å få testet seg.

Helsetjenesten i Ullensaker vil prioritere testing for:

• alle med nyoppstått luftveisinfeksjon eller andre symptomer på covid-19.
  • alle som kan ha blitt smittet med koronavirus, enten fordi de har hatt nærkontakt med en som er smittet, eller fordi de har reist i «røde» land de siste 10 dagene.

Stor pågang på helsetelefonen

Nå er det stor pågang på kommunens helsetelefon (tlf. 66 10 14 16) og innringere kan dessverre oppleve å måtte vente lenge før de får svar. Vi jobber for å øke kapasiteten. Det er viktig at de som trenger å testes kommer igjennom på telefonen og får avtalt time.

De som har grunn til å tro at de kan være smittet, kan gjerne ringe og avklare om de skal testes.

De som har generelle spørsmål om koronaviruset, oppfordres til å lete etter svar her før de ringer kommunens helsetelefon: https://helsenorge.no/koronavirus

Ullensaker kommune har god testkapasitet og tester alle som trenger å testes.

Publisert: 12.08.2020 16:53
Sist endret: 12.08.2020 17:05