Digitaliseringsminister Karianne Oldernes Tung og Oppfølgingsteamet i Ullensaker. Foto: Ullensaker kommune
Ullensaker leder an i digital oppfølging
Ullensaker kommune er én av ti kommuner som samarbeider om å drifte MILA-tjenesten, som gir kronisk syke pasienter med KOLS og hjertesvikt mulighet til digital oppfølging i samarbeid med Ahus, fastleger og kommunale helsetjenester.
Oppfølgingstjenesten i Ullensaker er i dag ansvarlig for oppfølgingen av rundt 200 brukerne. Digitaliseringsministeren fikk snakke med én av de som følges opp digitalt av Oppfølgingstjenesten.
– Det er inspirerende å høre hvordan brukere opplever at digital hjemmeoppfølging gir bedre hjelp og oppfølging. Dette prosjektet er et forbilde for fremtidens helsetjenester og en verdig vinner av Digitaliseringsprisen for 2025, sier Karianne Oldernes Tung.
Målet er å utvide MILA-tjenesten til flere kommuner og pasientgrupper, og slik styrke kvaliteten på helsetjenestene og pasientenes egenmestring.
Styrket trygghet og mestring for pasientene
Resultater fra prosjektets brukerundersøkelser viser at brukerne opplever økt trygghet og mestring.
- 84 % prosent av brukerne som har mottatt digital hjemmeoppfølging sier at de opplever økt trygghet og mestring, sier Bendik Westlund Hegna, programleder for Foretaksutvikling hos Ahus.
I tillegg viser data at behovet for innleggelser og legevaktbesøk har falt betydelig etter ett år med MILA-programmet.
MILA-prosjektet gir kronisk syke bedre kontroll over egen helse, mer trygghet og redusert behov for fysiske helsetjenester.
Samhandling og smartere ressursbruk
En av de største utfordringene i helsevesenet er å sikre nok kvalifiserte fagfolk. Derfor er tett samarbeid mellom kommuner og sykehus helt avgjørende.
– Ved å ta i bruk digitale løsninger som MILA, kan vi styrke samhandlingen mellom kommunale helsetjenester og spesialisthelsetjenesten. Dette gir oss mulighet til å organisere tjenestene smartere, til fordel for både pasienter og ansatte, sier Helle Gjetrang, kommunaldirektør Helse og sosial omsorg i Ullensaker kommune.
Vinner av Digitaliseringsprisen 2025
MILA-prosjektet mottok Digitaliseringsprisen for 2025, som deles ut av Digitaliseringsdirektoratet til årets suksesshistorie i offentlig sektor. Prisen er en anerkjennelse av hvordan digitalisering kan styrke og effektivisere velferdssamfunnet, samt gi både pasienter og helsepersonell økt mestring og frihet.
Les mer Prosjektet «Mitt liv, mitt ansvar» får Digitaliseringsprisen 2025 | Digitaliseringsdirektoratet
Se hvordan MILA fungerer
Er du nysgjerrig på hvordan digital hjemmeoppfølging fungerer i hverdagen? Se filmen under og få et innblikk i pasientenes og helsepersonellets erfaringer med MILA.
Publisert: 10.08.2025 14:42
Sist endret: 19.08.2025 13:39