25. februar ble det påvist sørafrikansk mutert virusvariant hos en ansatt ved Læringsverkstedet Verksveien barnehage. Det er et pågående utbrudd ved en avdelingen denne ansatte jobber ved, der tre ansatte så langt er bekreftet smittet. Det er så langt ikke påvist smitte blant barna.

- Den sørafrikanske varianten av koronaviruset er en av mange kjente mutasjoner av viruset. Denne varianten ble oppdaget i Sør-Afrika i oktober 2020, og er, på samme måte som den britiske, mer smittsom enn den «vanlige» varianten. Det er imidlertid ingen holdepunkter for at den gir mer alvorlig sykdom, forteller kommuneoverlege Einar Kristian Borud.

Ullensaker kommune følger Folkehelseinstituttets rutiner for testing, isolasjon, smittesporing og karantene, såkalt TISK. Rutinene utvides i situasjoner hvor det er påvist mutert virus.

-Fordi det er funnet sørafrikansk virusmutasjon har vi i henhold til retningslinjene fra Folkehelseinstituttet iverksatt utvidede rutiner for TISK. Dette innebærer at alle barn og ansatte ved avdelingen er satt i karantene, og dessuten at deres husstandsmedlemmer er satt i såkalt ventekarantene, sier kommuneoverlege Einar Kristian Borud.

Ventekarantene betyr at husstandsmedlemmer til den som har hatt nærkontakt med en som er smittet med mutert virus er i karantene mens nærkontakten venter på svar på sin koronatest. Hvis testen viser at nærkontakten ikke er smittet, trenger ikke de øvrige husstandsmedlemmene å sitte i karantene. Hvis testen viser at nærkontakten er smittet, settes alle husstandsmedlemmer i vanlig karantene og skal testes

Publisert: 26.02.2021 12:53
Sist endret: 09.04.2021 09:06