- Ullensaker skal være en åpen kommune, med minst mulig hemmelighold om hva vi driver med, sier rådmann Rune Hallingstad.

20. juli trer personvernforordningen i kraft i Norge

Det betyr at alle kommuner får nye og strengere regler å forholde seg til når de behandler personopplysninger. Ullensaker kommune behandler store mengder personopplysninger om innbyggerne sine og har derfor fokus på at dette går riktig for seg.

– Det er et omfattende regelverk, sier personvernombud Pål Magne Ånestad, og påpeker at reglene er viktige for blant annet å hindre at uvedkommende får tilgang til personopplysninger. Samtidig setter det klare rammer for når kommunen kan innhente hvilke personopplysninger, hva de kan brukes til og når de skal slettes.

Det er du som eier personopplysningene dine

- Her i kommunen er vi opptatt av at det er du, ikke vi, som eier personopplysningene dine. Kommunen låner dem når vi trenger det for å gi gode tjenester, sier Hallingstad. - Å behandle personopplysninger er helt grunnleggende for at vi skal kunne gi deg de tjenestene du har krav på. For eksempel må vi vite når barnet ditt er født for å kunne tilby barnehageplass. Dersom du skal bygge på huset ditt, må vi vite hvor du bor for å vurdere om du skal få byggetillatelse, fortsetter han.

Ullensaker kommune har gode rutiner for innsyn

Hallingstad påpeker at når kommunen har tilgang til så mye opplysninger om innbyggerne er det viktig å også være åpne om hva vi bruker opplysningene til. – Derfor har vi gode rutiner for å gi deg innsyn i opplysningene vi har om deg, du skal også kunne kreve at vi korrigerer opplysninger som du mener er feil og at vi sletter opplysninger vi ikke har lov til å beholde.

Både Hallingstad og Ånestad sier at selv om kommunen gjør mye bra på personvernfronten, er det alltid forbedringspotensial. – Vi kommer aldri til å gi oss selv et klapp på skulderen og si at «nå er vi i mål med personvern». Vi er hele tiden på utkikk etter bedre måter å gjøre ting på, samme om det er personvern eller eldreomsorg, avslutter Hallingstad.

Publisert: 20.07.2018 06:54
Sist endret: 17.01.2023 13:03