-Målet med kampanjen er å gi barn og unge tilgang på gode reflekser og minne dem på hvor viktig det er at de bruker refleks. Refleks redder liv og Ullensaker kommune har ingen ungdommer å miste, forteller Helle Mjøs, kommunikasjonsrådgiver i Ullensaker kommune.

Gjennom aktivitet i sosiale medier og utdeling av reflekser på skoler og ungdomsklubber, vil kommunen bidra til at Ullensaker-ungdom bruker refleks oftere når de er ute og går i mørket. Denne uken har kommuneansatte delt ut over 1000 reflekser til barn og ungdommer på Allergot, Skogmo og Nordby skoler, i tillegg til ungdomsklubbene Huset og Calypso.

- Vi må bli flinkere til å bruke refleks
På Calypso er Madeleine, Olav Elias og Thea enige om at det er viktig å bruke refleks, men at både de selv og andre ungdommer bør bli flinkere til å bruke refleks.

- Jeg er flink til å huske å feste refleks på hunden når vi går tur, men glemmer av og til meg selv. Det må være enkelt å bruke refleks, mener Olav Elias Roald Holm (13).

Madeleine, Olav Elias og Thea vil ha påminnelse fra foreldre og andre om å bruke refleks, og har også ideer til hva som kunne gjøre det for dem selv å huske det.

-  Jeg tror det hadde vært lurt å ha en fast knagg i gangen hvor refleksen henger, foreslår Madeleine Kristiansen (13), som selv har opplevd å sitte på i en bil som måtte bråbremse for en fotgjenger som syntes dårlig i mørket.

Fortsatt er det ikke «kult» å gå med refleks, og de tre ungdomsskoleelevene forteller at det de som går med refleksvest eller refleksjakke kan opplever å få negative kommentarer og blikk fra andre. En løsning kan være å bruke småplagg med reflekseffekt, tror Thea Eriksen Stokkevåg (14).

- Pannebånd og luer strikket med refleksgarn er smart og dessuten noe som det går an å lage selv, sier Thea, som har fått et reflekspannebånd strikket av bestemor.

Prøver å nå unge på Instagram
I tillegg til utdeling av reflekser og direkte kontakt med ungdommer om refleks, tester kommunen om de klarer å nå ut til Ullensaker-ungdommer via Instagram. Der utfordres ungdommene til å poste bilder av seg selv med refleks og være med i trekning av kinobilletter. På Ullensaker kommunes Instagram-konto foregår dessuten en gjettekonkurranse hvor publikum skal gjette hvilket lokalt forbilde som viser seg i mørket med refleks.

-Både skoler, ungdomsklubber og lokale forbilder som har stilt opp i konkurransen, har gladelig gitt sitt bidrag til kampanjen. Det er tydelig at refleksbruk er et tema som engasjerer. Vi håper at vi gjennom denne kampanjen har klart gi mange av kommunens ungdommer en påminnelse om hvor viktig det er at de blir sett i mørket, sier kommunikasjonsrådgiver Helle Mjøs.

Fakta om refleksbruk

Uten refleks er du først synlig på 25 – 30 meters hold, mens du med refleks synes på 140 meters hold når bilen bruker nærlys. Omregnet til sekunder har bilføreren 10 i stedet for 2 sekunder til å reagere, det kan utgjøre forskjellen på liv og død. Kun fire av ti voksne bruker refleks. Barn er flinkere. De fleste ulykkene skjer i byene og når fotgjengere skal krysse veien, og flere enn 1, 7 millioner nordmenn har opplevd nestenulykker på grunn av manglende refleksbruk. (Kilde: Trygg Trafikk)

Publisert: 14.02.2020 14:02
Sist endret: 17.01.2023 11:59