Mandag ble det tatt 125 koronatester ved teststasjonen på Gystadmarka. Mange av disse var nærkontakter av de smittede ved Bakke skole og Jessheim vgs. Prøvesvarene på flertallet av testene kom i løpet av dagen og kvelden i går, og viste fire nye tilfeller av koronasmitte blant nærkontakter til smittede ved Jessheim vgs. Disse fire har allerede sittet i karantene i flere dager.

-Fortsatt må vi avvente utviklingen de neste dagene og flere prøvesvar før vi kan konkludere rundt det lokale utbruddet tilknyttet skolene i kommunen. De fleste nærkontaktene til de smittede ved skolene er nå testet. Jeg anser det som et godt tegn at bare fire blant det store antall nærkontakter som nå er testet, er påvist smittet, sier kommuneoverlege Einar Kristian Borud.

I tillegg til de fire tilknyttet Jessheim vgs, ble ytterligere to personer påvist smittet på tirsdag. Disse har ikke forbindelse til hverandre. Den ene er blitt smittet i en annen kommune. Totalt er nå 128 personer i Ullensaker kommune bekreftet smittet med koronavirus.

Publisert: 30.09.2020 10:43
Sist endret: 30.09.2020 10:43