Alle barn fortjener å få gå i tog på 17. mai. Derfor har Ullensaker kommune tatt initiativ til å lage et digitalt tog som alle kan være med på!

Barn, ungdom og familier fra kommuner i hele landet går sammen i tog gjennom en paradegate i spillet Minecraft, bygget av Skogliv. Gata skal representere Norge.

Illustrasjon: Skogliv

Feiring for alle – sammen

Ideen kommer fra Fredrik Sørensen i Ullensaker kommune. Allerede er flere kommuner med på feiringen, blant andre Oslo, Trondheim, Stavanger og Bodø, som hver seg finansierer løsningen med 20 000 kr.

– Vi ønsker at alle kommunene i landet blir med, slik at dette blir et nasjonalt 17. mai-tog hvor alle barn kan være med, sier Eyvind J. Schumacher, ordfører i Ullensaker kommune.

Det blir mulig å bli med i Minecraft-toget fra mobil, nettbrett, spillkonsoll eller pc.

- Vi vil legge ut informasjon på alle involverte kommuners Facebook-sider og hjemmesider, samt andre kanaler for å spre budskapet om hvor barna kan gå for å bli med i toget, sier Fredrik Sørensen i Ullensaker kommune.

Innovasjon på rekordtid

Feiringen arrangeres av Skogliv, som er blant landets mest erfarne Minecraft-team. De hadde Minecraft-ansvaret under sakte-TV-sendingen "Hele Norge bygger" i 2016, og ser fram til et nytt nasjonalt prosjekt.

– På rekordtid utvikler vi nye tekniske løsninger som skal ha kapasitet til å ta imot rundt 100 000 spillere gjennom dagen, forteller Tarjei Mo Batalden i Skogliv.

Alle som har Minecraft på PC, mobil, nettbrett, konsoll eller lignende kan være med. Innbyggere i kommuner som deltar får egne steder og tidspunkt de kan møte på for å danne sine egne lokale tog i spillet.

Slik blir du med

I Minecraft kan du logge inn med adressen 17mai.skogliv.no . Se mer informasjon på Facebook og detaljer hos Skogliv

Om Minecraft

Minecraft er et av verdens mest populære spill. Det er skapt av svenske Mojang, og senere overtatt av Microsoft. I Norge spiller om lag 35 prosent av barna Minecraft, viste Barn og medier-undersøkelsen til Medietilsynet i år. På verdensbasis har spillet solgt flere enn 180 millioner kopier. Minecraft/Microsoft er ikke involvert i 17. mai-arrangementet.

• Tarjei Mo Batalden, Skogliv DA, 904 74 557, 17mai@skogliv.no
  • Fredrik Sørensen, Ullensaker kommune, 950 01 297, fredrik.sorensen@ullensaker.kommune.no

Publisert: 12.05.2020 10:10
Sist endret: 14.05.2020 10:38