Kommunene rundt Oslo er blitt bedt av helseministeren om å vurdere å innføre de samme smitteverntiltakene som Oslo vedtok mandag. Effekten av tiltakene som er blitt vurdert som nødvendige i Oslo, vil forsterkes hvis disse følges opp også i kommuner som har tett kontakt med Oslo.

- Mange mennesker beveger seg mellom Oslo og Ullensaker, særlig tilknyttet arbeidsplasser og hovedflyplassen. Vi sitter nå og vurderer hvilke tiltak som eventuelt skal innføres i vår kommune. Vi har dialog med kommunene på øvre Romerike, i tillegg til at det er naturlig for oss å se til andre regionkommuner som Lillestrøm, Asker, Bærum og Nordre Follo. Særlig relevante fremstår tiltakene som handler om munnbind på kollektivtransport når meteren ikke kan overholdes og begrensninger i antall personer som kan møtes på arrangementer og i private hjem, forteller ordfører Eyvind J. Schumacher.

Oppdatering 29.9. kl. 20.30:

Formannskapet er kalt inn til ekstraordinært møte onsdag 30.9. kl. 16.00 for å behandle saken "Forskrift om forebygging av Koronasmitte i Ullensaker kommune." Les mer her.

Publisert: 29.09.2020 15:32
Sist endret: 30.09.2020 11:19