Varsel om mindre endring av gjeldende parkeringsbestemmelse - B1 Gystadmarka, plan-ID 390

På vegne av Gystad Eiendom AS varsles det forslag til endring av planID 390, B1 Gystadmyra gnr. 117 bnr. 533.

Forslaget til endring er en redusert parkeringsdekning fra 1,2 p-plasser pr boenhet til 1,0 p-plass pr. boenhet. Gystad Eiendom AS er et samarbeidsprosjekt mellom OBOS Nye Hjem AS og Barlindhaug Eiendom AS. 

 

Prosjektet har ca 290 leiligheter og planlegges utbygd etappevis, med henholdsvis inntil 50 leiligheter pr byggetrinn. Med et totalt antall på ca. 290 leiligheter vil dette prosjektet medføre en langvarig utbygging, over 6-7 år. Bilbruk anses å følge i takt med de framtidsutsikter og nasjonale målsetninger som stadig er i endring. Det er derfor viktig med fleksibilitet i bestemmelsene som skal regulere et så stort prosjekt.

 

Det planlegges for varierte boligtyper og størrelser. Dette vil gi en sammensatt gruppe mennesker med ulike behov og på ulike stadier i livet. Prosjektet skal utformes som flere borettslag i regi av OBOS forvaltning. Dette gir oss muligheten til å benytte en eller flere av OBOS sine sosiale tiltak for å tilrettelegge leiligheter for alle målgrupper og samfunnslag. Vi utvikler et bærekraftig prosjekt der vi ønsker å tilby boliger med fokus på gode uteområder, tilrettelagt med en grønn mobilitetsstrategi. For utbygger så betyr dette å legge til rette for en grønn hverdag ved å gjøre det enkelt å gå, sykle og benytte kollektiv transport.

 

Parkeringsdekning er foreslått redusert fra totalt 1,2 til totalt 1,0 pr. boenhet hvorav 0,2 avsettes til gjesteparkering. Reduseringen er begrunnet med at planområdet er sentrumsnært og med gode gang- og sykkelforbindelser. Avstanden til togstasjonen fra planområdet blir 900m med ny perrong på østsiden. Utbygger har også ambisjoner om å etablere bildelingsordning i prosjektet.

Spørsmål og merknader kan sendes til undertegnede innen 25.6.2020.

Opprinnelig bestemmelse:

"§ 3.2 Parkering
Det skal avsettes 1,2 parkeringsplass pr. boenhet. Parkering kan anlegges i kjeller. 50% av parkeringsplassene i kjeller skal ha uttak for sakteladere/10AMP.

Det skal avsettes plass til sykkelparkering med 2 plasser pr. boenhet. Sykkelparkering tillates i garasjekjeller eller plassert nær hovedinnganger til bestemmelsessted og fortrinnsvis være under tak."

Ny bestemmelse:
"3.2 Parkering
For bolig skal det avsettes 1,0 parkeringsplasser per boenhet, hvorav 0,2 plasser skal være tilgjengelig som gjesteparkering. Parkering kan anlegges i kjeller.

Alle parkeringsplasser anlagt i kjeller skal ha infrastruktur for lading av elbil.

5% av samlet antall parkeringsplasser skal være tilrettelagt for bevegelseshemmede.

Det skal anvises plass til 2 sykler pr. boenhet. 5 % skal tilrettelegges for lastesykkel. 50% av sykkelparkeringsplassene skal stå under tak og harmonere med det arkitektoniske uttrykket for øvirg."

Begrunnelse og konsekvenser:
Parkeringskravet er senket i tråd med ønsket om mindre bilbruk, jmf. ny kommuneplan, og for å unngå overkapasitet. Med et minimumskrav vil dette kunne reguleres basert på marked og etterspørsel.

Vennlig hilsen

Sigrid Vesaas, arkitekt.
94 00 09 51 / sve@hrtb.no