Nivå 0
På nivå 0 har du blitt oppmerksom på en undring du har for et barns helse, trivsel, livssituasjon eller utvikling. Dette er en avklaringsfase hvor du som ansatt undersøker om du skal gå videre med det du undrer deg for. Arbeid på nivå 0 dokumenteres i barnets/elevens mappe i tjenestens fagsystem.
1. Konkretiser undringen
- Konkretiser undringen og skriv ned det du undrer deg over. Vær så konkret som mulig og rett undringen mot konkrete observasjoner, situasjoner og handlinger. Husk at bare du eier din undring.
- Bruk gjerne skjemaet «Undringsnotat for bedre tverrfaglig innsats (BTI)».
Hvem?
Alle medarbeidere.
Verktøy:
Undringsnotat for bedre tverrfaglig innsats (BTI)(PDF)
Kjennetegn på at barn og unge har det bra(PDF)
Beskyttelse og risikofaktorer(PDF)
2. Del undringen med nærmeste leder
- Del undringen med nærmeste leder og/eller kollega. Sammen avklarer dere om undringen skal deles med barnet/ungdommen og foresatte.
- Dersom dere kommer frem til at undringen ikke skal tas videre avsluttes saken allerede her.
Hvem?
Medarbeideren som eier undringen sammen med leder og/eller kollega.
3. Del undringen med den det gjelder
- Forbered deg på samtale med barnet/ungdommen og foresatte. Drøft gjerne med nærmeste leder hvordan samtalen kan gjennomføres.
- Gjennomfør en planlagt samtale med barnet/ungdommen og foresatte. Det er viktig at samtalen gjennomføres med en som barnet/ungdommen er trygg på.
- I samtalen deler du undringen din og legger til rette for at barnet/ungdommen og foresatte kan fortelle om sin situasjon.
Hvem?
Medarbeider som eier undringen.
4. Grunn til å gå videre?
- I samråd med nærmeste leder gjør du en vurdering av om undringen bør tas videre.
- Dersom dere vurderer at det fremdeles er grunn til undring inkluderer du barnet/ungdommen og foresatte i beslutningen om veien videre. Gå så videre til nivå 1 eller 2 i handlingsveilederen.
Hvem?
Medarbeider som eier undringen.
5. Avslutt
- Dersom undringen ikke skal tas videre avsluttes saken og det dokumenteres i barnets/elevens mappe i tjenestens fagsystem. Informer barnet/ungdommen og foresatte.
Hvem?
Medarbeider som eier undringen.
Nivå 1
På nivå 1 har du tatt undringen fra nivå 0 et steg videre, og undringen har nå blitt til en konkret bekymring. Dette nivået beskriver tiltak som settes i gang på eget arbeidssted, og sammen med barnet/ungdommen og foresatte planlegges, gjennomføres og evalueres tiltakene. Tiltak det jobbes med på nivå 1 dokumenteres i stafettlogg og møtereferater i barnets/elevens mappe i tjenestens fagsystem.
1. Konkretiser bekymringen
- Konkretiser bekymringen med informasjon fra prosessen på nivå 0. Bruk gjerne skjemaet «Undringsnotat for bedre tverrfaglig innsats (BTI)».
- Beskriv så konkret som mulig hvorfor arbeidet på nivå 0 har ført til behov for tiltak på nivå 1.
Hvem?
Medarbeideren som eier uroen fra nivå 0.
Verktøy
Undringsnotat for bedre tverrfaglig innsats (BTI)
2. Skap felles forståelse og planlegg tiltak sammen med familien
- Inviter foresatte og barnet/ungdommen til en samtale. Vurder om samtalen med barnet/ungdommen og foresatte skal gjøre sammen eller hver for seg.
- Skap felles forståelse for bekymringen og planlegg konkrete tiltak sammen. Avtal varighet på tiltakene og tidspunkt for neste møte.
- Dersom barnet/ungdommen ikke deltar i møtet er det viktig at barnets medvirkning sikres på en annen måte.
- Avklar hvem som er stafettholder. Stafettholder er den som har ansvaret for å følge opp og koordinere arbeidet, og vil i de fleste tilfeller være en som kjenner barnet godt – som for eksempel helsesykepleier, pedagogisk leder eller kontaktlærer.
- På nivå 1 skal det opprettes stafettlogg. Dette er det stafettholder som gjør, men det krever samtykke fra foresatte. Det som er avtalt av tiltak føres inn i stafettloggen.
- Ved behov for veiledning og vurdering av en sak rundt et barn på helsestasjon eller i barnehage kan saken meldes til anonym drøfting i BTI-team. Se informasjon om dette under BTI på kommunens nettsider. For en elev kan i skole kan saken drøftes i internt ressursteam.
- Dersom en sak rundt et barn/ungdom omhandler eleven sin rett til et trygt og gode skolemiljø kan saken drøftes i skolens innsatsteam mot mobbing (SIM). Se prosedyre i TQM.
Hvem?
Medarbeideren som eier uroen fra nivå 0 og stafettholder
Verktøy
Samtykke til tverrfaglig samarbeid (BTI)
Veileder stafettlogg barnehage/skole
Å utvikle god innsats i Ullensaker
3. Iverksett tiltak
- Iverksett tiltakene som er planlagt sammen med familien. Tiltakene gjennomføres og dokumenteres i henhold til tjenestens rutiner for dokumentasjon. Dersom det er opprettet stafettlogg dokumenteres arbeidet der.
Hvem?
Stafettholder.
4. Evaluer tiltak
- Evaluerer tiltakene - har vi nådd målene?
- Inviter til samarbeidsmøte med barnet/ungdommen og foresatte. Ta utgangspunkt i bekymringen og tiltakene som ble avtalt i forrige møte.
Hvem?
Stafettholder
5. Beslutt om tiltakene skal videreføres, endres eller avsluttes
- Beslutt om tiltakene skal videreføres, endres eller avsluttes. Barnet/ungdommen og foresatte skal involveres i avgjørelsen.
- Dersom flere tjenester skal involveres i saken, gå videre til nivå 2. Sammen med barnet/ungdommen og foresatte blir dere enige om hvilke andre tjenester som skal involveres. Dette krever samtykke.
Hvem?
Stafettholder.
Verktøy
Samtykke til tverrfaglig samarbeid (BTI)
Nivå 2
Nivå 2 beskriver et enkelt tverrfaglig samarbeid hvor det kobles på 1-2 andre tjenester. Sammen med barnet/ungdommen og foresatte planlegges, gjennomføres og evalueres tiltakene. Dersom det er behov for bistand på nivå 2 kan kommunens BTI-veileder kontaktes for råd og veiledning. Når nye tjenester involveres må de få en innføring i hva bekymringen handler om, hvilke tiltak det er jobbet med, samt hvilken rolle de er tenkt å ha. Tiltak det jobbes med på nivå 2 dokumenteres i stafettlogg og møtereferater i barnets/elevens mappe i tjenestens fagsystem.
1. Etabler kontakt med 1-2 andre tjenester
- Ta kontakt med 1-2 tjenester som du sammen med barnet/ungdommen og foresatte ønsker at skal involveres. Stafettholder er ansvarlig for å etablere det tverrfaglige samarbeidet.
- Dersom det ikke ble opprettet stafettlogg på nivå 1, opprettes den nå når andre tjenester involveres. Dette krever samtykke.
Hvem?
Stafettholder
Verktøy
Samtykke til tverrfaglig samarbeid (BTI)
2. Skap felles forståelse og planlegg tiltak sammen med familien
- Inviter til samarbeidsmøte med barnet/ungdommen, foresatte og tjenestene som skal involveres. I møtet skapes det en felles forståelse for hva bekymringen rundt barnet/ungdommen handler om, det utarbeides tiltak og en felles plan for videre samarbeid. Avtal tidspunkt for neste møte.
- Dersom barnet/ungdommen ikke deltar i møtet er det viktig at barnets medvirkning sikres på en annen måte.
- Ved behov for veiledning eller vurdering av saken kan den drøftes i ressursteam med PPT/skolehelsetjeneste eller i ressursteam barnehage. Dette krever samtykke. Se prosedyrer i TQM.
- På dette nivået er det mulig å kontakte kommunens BTI-veileder, slik at hun kan komme med råd/veiledning og eventuelt bistå i saken.
- I komplekse og vanskelige mobbesaker kan være aktuelt for skolen å involvere kommunens innsatsteam mot mobbing (KIM). Se prosedyre i TQM.
- Avtal tidspunkt for neste møte. Stafettholder oppdaterer stafettloggen med bakgrunn i hva som blir avtalt.
Hvem?
Stafettholder.
Verktøy
3. Iverksett koordinerte tiltak
- Alle involverte aktører gjennomfører sine tiltak som avtalt.
- Dersom det oppstår hindringer eller endringer underveis skal stafettholder informeres.
- Stafettholder snakker med barnet/ungdommen og foresatte underveis.
- Aktører med ansvar for tiltak oppdaterer tiltaket i stafettloggen.
Hvem?
Stafettholder og aktører
4. Evaluer tiltak og beslutt om tiltakene skal videreføres, endres eller avsluttes
- Alle involverte tjenester og familien evaluerer tiltakene og måloppnåelsen i et samarbeidsmøte. Har vi nådd målet? Ta utgangspunkt i tiltakene som ble avtalt. Avklar om tiltakene skal videreføres, endres eller avsluttes. Stafettholder oppdaterer stafettloggen.
- Dersom samarbeidet med andre tjenester avsluttes, kan samarbeidet tas tilbake til nivå 1. Dersom samarbeidet utvides med ytterlige tjenester kan arbeidet enten fortsette på nivå 2 (1-2 tjenester) eller gå videre til nivå 3, der hvor det tverrfaglige samarbeidet utvides ytterligere. Dersom nye tjenester skal involveres krever det samtykke fra foresatte.
- Barnet og foresatte skal involveres i beslutningen om hva som skal gjøres videre.
- Individuell plan bør vurderes for barn med behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester.
Hvem?
Stafettholder
Verktøy
Samtykke til tverrfaglig arbeid
5. Ved fastlåst sak videreføres den til neste ledernivå
- Dersom situasjonen er fastlåst løftes den til neste ledernivå.
- På den måten kan leder i helt spesielle saker ta beslutninger, ut fra individuelle vurderinger, som sikrer bedre forhold for barnet
Hvem?
Stafettholder sammen med leder.
Nivå 3
Nivå 3 beskriver et tverrfaglige samarbeid, hvor det kobles på 3 eller flere andre tjenester, som krever et helhetlig blikk og mye koordinering. Sammen med barnet/ungdommen og foresatte planlegges, gjennomføres og evalueres tiltakene. Dersom det behov for det kan kommunens BTI-veilederen bistå i saker på nivå 3 for en kortere periode. Når nye tjenester involveres må de få en innføring i hva bekymringen handler om, hvilke tiltak det er jobbet med, samt hvilken rolle det er tenkt at de skal ha. Tiltak det jobbes med på nivå 2 dokumenteres i stafettlogg og møtereferater i barnets/elevens mappe i tjenestens fagsystem.
1. Etabler kontakt med ytterligere tjenester
- Forut for at det blir etablert kontakt med andre tjenester kan det være en fordel at stafettholder barnet/ungdommen, foresatte og eventuelt BTI-veileder har et formøte.
- I formøtet oppsummeres det hvilke tiltak som har vært prøvd ut og konkretiserer barnets/ungdommens utfordringer i dag. Sammen blir dere enige om hvilke andre tjenester som skal involveres i saken.
- Dersom barnet/ungdommen ikke deltar i møtet er det viktig at barnets medvirkning blir sikret på en annen måte.
- Stafettholder er ansvarlig for å etablere det tverrfaglige samarbeidet.
- Dersom det ikke ble opprettet en stafettlogg på nivå 1 eller 2, opprettes den nå når samarbeidet utvides ytterligere. Dette krever samtykke.
Hvem?
Stafettholder.
Verktøy
Samtykke til tverrfaglig samarbeid (BTI)
2. Skap felles forståelse og planlegg tiltak sammen med familien
- Inviter til samarbeidsmøte med barnet/ungdommen, foresatte og tjenestene som skal involveres. I møtet skapes det en felles forståelse for hva bekymringen rundt barnet/ungdommen handler om, det utarbeides tiltak og en felles plan for videre samarbeid. Dersom barnet/ungdommen ikke deltar i møtet må barnets medvirkning sikres på en annen måte.
- I komplekse og vanskelige mobbesaker kan være aktuelt for skolen å involvere kommunens innsatsteam mot mobbing (KIM). Se prosedyre i TQM.
- Avtal tidspunkt for neste møte. Stafettholder oppdaterer stafettloggen med bakgrunn i hva som blir avtalt.
Hvem?
Stafettholder og BTI-veileder.
Verktøy
3. Iverksett koordinerte tiltak
- Alle involverte aktører gjennomfører sine tiltak som avtalt.
- Dersom det oppstår hindringer eller endringer skal stafettholder informeres.
- Stafettholder snakker med barnet/ungdommen og foresatte underveis.
- Aktører med ansvar for tiltak oppdaterer tiltaket i stafettloggen.
Hvem?
Stafettholder og aktører.
4. Evaluer tiltak og beslutt om tiltakene skal viderføres, endres eller avsluttes
- Inviter til et evalueringsmøte der de gjennomførte tiltakene blir evaluert og der en vurderer om barnets/ungdommens situasjon har endret seg i riktig retning. Barnet/ungdommen og foresatte deler sin opplevelse av situasjonen nå. Hva har fungert og hva har ikke fungert? Har behovene endret seg?
- Vurder veien videre med utgangspunkt i bekymringen, tiltakene det er jobbet med og dagens situasjon. Avklar om tiltakene skal videreføres, endres eller avsluttes. Stafettholder oppdaterer stafettloggen.
- Dersom saken ikke skal avsluttes avklares det om saken skal tilbake til nivå 1 eller 2 i handlingsveilederen, eller om arbeidet på nivå 3 skal fortsette. Husk at barnet/ungdommen har rett til å uttale seg og at deres mening skal vektlegges.
- Dersom nye tjenester skal involveres krever det samtykke fra foresatte.
- Individuell plan bør vurderes for barn med behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester.
Hvem?
Stafettholder og BTI-møteleder
Verktøy
Samtykke til tverrfaglig samarbeid (BTI)
5. Vef fastlåst sak løftes den til neste ledernivå
- Dersom situasjonen er fastlåst løftes den til neste ledernivå.
- På den måten kan leder i helt spesielle saker ta beslutninger, ut fra individuelle vurderinger, som sikrer bedre forhold for barnet.
Hvem?
Stafettholder sammen med leder
Anbefalte nettressurser
Lytt til barna - om barnekonvensjonen i saksbehandling
Publisert: 30.10.2020 09:57:19
Sist endret: 12.06.2025 12:25