Innhold

Tilbake til hovedsiden - byggesak

Hvordan søker jeg?

Du kan sende søknaden digitalt til oss via dibk.no, eller manuelt via:

Dersom byggetiltaket er underlagt krav om ansvarlige foretak, må du ta kontakt med en ansvarlig søker som kan utarbeide og sende inn søknaden for deg.

Søknadsskjemaer

Søknadsskjemaer finner du på Direktoratet for byggkvalitet sine nettsider.

Vi har ikke et standardisert skjema for dispensasjonssøknad. Dispensasjonssøknad må derfor skrives som et vanlig brev. Søknaden må inneholde opplysninger om:

  • hvem som er tiltakshaver
  • hvilken eiendom søknaden gjelder
  • hva prosjektet omfatter (gjerne med tegninger og situasjonsplan)
  • hva du søker dispensasjon fra, og eventuelt hvor stort avviket er
  • om tiltaket er permanent eller midlertidig
  • begrunnelse for hvorfor du mener dispensasjon bør innvilges
  • kvittering for nabovarsel

Du kan lese mer om hva en dispensasjonssøknad bør inneholde og om saksgangen i Statsforvalterens dispensasjonsveileder.

Krav til dokumentasjon

Søknaden skal gi de opplysninger som er nødvendige for at kommunen skal kunne gi tillatelse til tiltaket. De nærmere opplysninger som kreves i søknaden fremgår av byggesaksforskriften (SAK10) kapittel 5, men kan også følge av arealplan og særlovgivning.

Hva som kreves av dokumentasjon varierer, og er avhengig av hva og hvor du skal bygge. Dersom søknaden vi mottar er mangelfull, eller det er behov for flere opplysninger i saken, får du brev om dette.

Situasjonskart og naboliste

Du kan få tilsendt naboliste og situasjonskart fra kommunen ved å bestille situasjonskartpakke. Pakken inneholder blant annet:

  • situasjonskart med byggegrenser
  • informasjon om spesielle forhold, som støybelastning og grunnforhold
  • planbestemmelser og plankart
  • naboliste
  • matrikkelbrev

Situasjonskartpakke bestilles ved å sende e-post til postmottak@ullensaker.kommune.no. Husk å oppgi adresse for byggested. Tjenesten er gebyrbelagt. Gjeldende gebyrsats finner du her.

For enkelte mindre tiltak er det ikke nødvendig å bestille situasjonskartpakke fra kommunen. Situasjonskart hentet ut fra kommunekart.com vil i mange tilfeller være tilstrekkelig. Tjenesten er gratis.

Vann- og avløpskart kan bestilles ved å sende e-post til VA.kartdata@ullensaker.kommune.no. For mer informasjon, se kommunens kartportal.


Publisert: 23.10.2018 10:08:23
Sist endret: 03.03.2025 10:20