Innhold

Åpningstider og besøksadresse

Vi er her for å hjelpe deg! Hvis du trenger hjelpemidler eller har spørsmål, kan du kontakte oss i våre åpningstider.

Kontakt oss

  • Mandag til fredag: Kl. 08:00-10:00
  • Telefonnummer: 948 83 705

Besøksadresse

Ragnar Strøms veg 6, 2067 Ullensaker

Avlevering og henting av hjelpemidler skjer på baksiden av Helsehuset (se rødt kryss på bildet).

Hjelpemiddellageret på baksined av Helsehuset

Hvem kan låne hjelpemidler?

Personer som er bosatt eller oppholder seg i kommunen som har redusert funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller alder, kan låne hjelpemidler av kommunen. Målet med lånet er at du skal få en enklere hverdag.

Hjelpemidler på arbeidsplassen

Trenger du hjelpemidler på arbeidsplassen må du ta kontakt med arbeidsgiver eller bedriftshelsetjenesten.

Du oppfordres til å hente hjelpemidler selv

Du kan raskere ta i bruk dine hjelpemidler hvis du henter hjelpemidlene selv i våre åpningstider. Du kan også hente hjelpemidler på hjelpemiddellageret utenom våre åpningstider etter avtale med oss.

Vi leverer og monterer hjelpemidler i kommunen

Serviceteknikere leverer og monterer hjelpemidler til alle som oppholder seg i kommunen når det er behov for det. Alle henvendelser prioriteres for å ivareta at alle får den hjelpen de har behov for innen gitt tid. Vi oppfordrer deg allikevel å hente hjelpemidler både fra lokalt lager, og fra NAV i våre åpningstider.

Når vi kommer å hente hjelpemidlene hjemme hos deg setter vi stor pris på at hjelpemidlene er gjort klart og satt frem.

Montering av dørløs og trygghetsalarmer

Kommunen koordinerer og monterer også dørlås og trygghetsalarmer når innbygger har fått innvilget vedtak. Søknadsskjema må sendes helse,- og mestringstorget fordi tilbudet er vedtakspliktig.

Kortvarig utlån av hjelpemidler

Du kan selv reise til hjelpemiddellageret i vår åpningstid og låne hjelpemidlene. Da vil du også ha mulighet til å se ulike typer hjelpemidler vi har på lager.

Du kan ringe i vår åpningstid med informasjon om hva slags hjelpemidler det er behov for og når de må leveres ut.

Hjelpemidlene kan lånes uten henvisning og gratis i tre måneder. 

Hjelpemidler du kan låne er:

  • toalettforhøyer
  • arbeidsstol
  • manuell rullestol uten sittepute
  • rullator
  • andre hjelpemidler

Hjelpemidler som kan kjøpes

Hjelpemidler som gripetang, strømpepåtrekker, krykker og lignende må du selv kjøpe på apotek eller i spesialforretninger.

Daglig vedlikehold

Vask

Hjelpemiddelet må rengjøres regelmessig. Det er viktig at alle bevegelige deler er rengjort, spesielt hjul og bremser. Fjern alt av hår (spesielt rundt hjulene) og matrester. Putetrekk bør tas av og vaskes i vaskemaskinen regelmessig. Ikke bruk høytrykkspyler.

Smøring av deler

Etter vask og rengjøring må alle bevegelige deler som hjulaksler, bremser og fotstøtter smøres med olje.

Etterstramming av skruer

Det er viktig å gå over hjelpemiddelet regelmessig og etterstramme skruer og muttere som kan være løse. Dersom dette gjøres regelmessig, unngår en at hjelpemiddelet blir ødelagt og gjør at din sikkerhet blir ivaretatt.

Luft i dekk

Kontroller at det er nok luft i dekkene (for eksempel i sykkelhjul og manuelle rullestoler). På rullestoler som er i daglig bruk, anbefales det ukentlig etterfylling av luft.

Lading av batteri

Hjelpemidler med batteri må lades regelmessig. Hjelpemiddelet må også lades i ferier og i lengre perioder uten at det er i bruk. Stort sett alle batterier blir ødelagt hvis de står for lenge uten å bli ladet. Når batterier er fulladet, trekker ikke laderen strøm.

Vedlikehold og reparasjon

Det er hjelpemiddelteknikere ansatt i kommunen som utfører enkle reparasjoner av tekniske hjelpemidler etter avtale med NAV hjelpemiddelsentral. Det er fint hvis hjelpemiddelet er rengjort i forkant av tekniker kommer for å se på det.

Les igjennom informasjonen under før du tar kontakt

Døråpningsautomatikk
  • Sjekk at strømmen er tilkoblet.
  • Sjekk at knappen/knappene (som regel plasser på siden) står i rett posisjon.
  • Sjekk at det ikke ligger steiner i døråpningen.
  • Dørautomatikk må være tilkoblet nødstrøm - UPS i henhold til brannsikkerhet. 
Elektrisk rullestol
  • Slå alltid av og på stolen når du har prøvd å utbedre en feil.
  • Sjekk at setet ikke står i for høy posisjon. Det kan hindre stolens funksjoner.
  • Sjekk at ikke stolen står frikoblet (at motoren er frakoblet).
  • Ta ut laderen fra støpselet i veggen og sett den inn igjen en gang i måneden.
  • Les bruksanvisningen og sørg for gode laderutiner (lades alltid når den ikke er i bruk).
  • Sjekk luft i dekk og etterfyll ved behov.
Trappeheis og løfteplattform
  • Sjekk om heisen er tilkoblet strøm.
  • Sjekk automatsikring i sikringsskap.
  • Sjekk nødstopp-knapp.
  • Sjekk at heisen er kjørt helt frem til ladepunktet.
  • Sjekk batteri i fjernkontroll.
  • Påse at det er isfritt under løfteplattform.
Trykkavlastende madrass
  • Ved lite luft i madrassen – sjekk CPR-utløseren, ventilene og slangene.
  • Hør etter ulyd i pumpa (hvis madrassen har pumpe).
Trykkavlastende, luftfylte puter
  • Sjekk ventil.
  • Luft må fylles i puten med jevne mellomrom. Bruk medfølgende pumpe.

Andre reparasjoner

Kommunene sender hjelpemiddelet til NAV hjelpemiddelsentral ved behov for reparasjon som krever kompetanse eller godkjenning som ikke kommunen selv har.

Akutt behov for reparasjon på hjelpemidler utlevert av NAV

Ved akutt reparasjonsbehov eller tekniske utfordringer på ettermiddag, helger og høytidsdager må NAV hjelpemiddelsentral kontaktes på telefonnummer:

  • 452 16 220

Hvor lenge kan jeg låne hjelpemidler?

Kortvarig utlån av hjelpemidler er normalt tre måneder, men kan forlenges ved behov. 

Hvis du får utlevert hjelpemidler fra NAV som du ikke lenger har behov for så kom innom oss i våre åpningstider for tilbakelevering. Du kan også ringe oss i våre åpningstider med informasjon om at hjelpemiddelet skal leveres tilbake. 

Er du i behov for andre hjelpemidler vil vi sende henvisning til ergoterapitjenesten med behovet.

Status på søknad om hjelpemiddel hos NAV

Har det blitt søkt om et hjelpemiddel og du ønsker å vite hvordan det går med søknaden?

Ring hjelpemiddelsentralen i Oslo på telefonnommer:

  • 407 02 803
  • Ha personnummer til den det gjelder klart

Publisert: 23.04.2019 10:42:36
Sist endret: 16.04.2024 10:30