En elev ved Nordby ungdomsskole har testet positivt for korona. 31 elever og to lærere er satt i karantene til og med 31. oktober og vil bli testet for smitte på mandag.

De siste dagers smittetilfeller ved totalt tre skoler i kommunen har sammenheng med to ulike smitteklynger. På det nåværende tidspunkt er ingen av disse å regne som lokale utbrudd.

-Jeg ønsker å rose ledelse, ansatte, elever og foresatte ved alle skolene i Ullensaker som hittil har vært berørt av koronasmitte. Foresatte og elever har fått rask og god informasjon, og de har fulgt oppfordringen om å være ekstra obs på symptomer, holde seg hjemme hvis de får luftveissymptomer og ta kontakt for testing. Skolene er dessuten godt rigget for å gi elevene som er i karantene digital hjemmeundervisning av høy kvalitet, sier kommunaldirektør for skole og barnehage, Yngve Rønning.

Totalt er fem personer bekreftet smittet i Ullensaker i dag. Tre av disse er nærkontakter til tidligere bekreftet smittede i kommunen.

- Den økte smitten vi opplever i Ullensaker denne uken er trolig et resultat av det økte smittetrykket i samfunnet og verden rundt oss. Nå har vi fullt fokus på å stanse utbredelse av lokale smitteklynger gjennom grundig smittesporing, rask testing og fortsatt god dialog med de berørte skolene. Da vi for fire uker siden opplevde et lokalt smitteutbrudd tilknyttet skoler, var det disse grepene som gjorde at vi klarte å stoppe utbruddet på et tidlig stadium, sier kommuneoverlege Einar Kristian Borud.

Siden mars er totalt 161 personer i Ullensaker bekreftet smittet av koronaviruset.

Publisert: 23.10.2020 20:03
Sist endret: 23.10.2020 20:03