Innhold

 

Kommunen må finne kostandsreduserende tiltak og vurdere investeringene

Kommunedirektørens forord til budsjettet

Av kommunedirektør Erling S. Kristiansen: 

Et forord kan være både et tidsframpek og et sammendrag av hva du nå har foran deg. Når vi peker fremover i tid har vi i sikte en utvikling som krever tydeligere prioriteringer enn hva jeg tidligere har erfart som nødvendig. Det er ønskelig og gledelig at det politiske lederskap i Ullensaker kommune i budsjettprosessen for 2025 har satt av god tid til politiske verksted for å lande sine prioriteringer for kommende periode. Utfordringene er selvsagt at det som må prioriteres bort, kan være vellykkede lavterskelsatsninger som har det til felles at det kan spare samfunnsøkonomien for større summer på sikt.  

En viktig tilnærming fra min side, er at lovpålagte kjerneoppgaver i kommunen må ha en særstilling når man skal prioritere. Selv det å levere lovpålagte tjenester i tiden fremover, vil være en krevende oppgave. En god kommunekollega har uttrykt i sitt arbeid med budsjettet at kommunen står i «A perfect storm». Chat GPT definerer «A perfect storm» som en situasjon der flere uheldige omstendigheter sammenfaller og forverrer situasjonen kraftig:  

Norge har verdens høyeste sykefravær. Vi klarer ikke å rekruttere fordi det er for få tilgjengelige på markedet, og derfor blir betingelser som lønn og arbeidstid avgjørende. Det oppstår vanskelig konkurranse. Så må vi leie inn personell til skyhøye kostnader. Så svikter inntektene samtidig. Og, tilgangen til sosial infrastruktur er ikke tilstrekkelig, slik at vi leier og innlosjerer i brakker og kostbare institusjonsplasser. Eldre- og ungebølgen skyller over oss, slik at vi leverer individuelle døgnkontinuerlige helårstjenester i millionklassen. Nedbetaling av lån, med tilhørende høye renter griper om seg i driftsbudsjettet. Det vil ikke overraske meg om det er dette kollegaen min legger i begrepet «A perfect storm». I så fall har den også truffet Ullensaker.  

Budsjettdokumentet du har foran deg er et rammeverk for de politiske verksted. I dette utgangspunktet er det lagt ambisiøse forventninger til nedjusteringer av driftsbudsjettet i kommunen. Tallene som legges frem gir en flat kurve på sparekontoen på 8 % i de 4 neste år. Med denne profilen vil det samlede kravet til reduksjoner i driftsutgiftene være i overkant av 800 millioner kroner. Utfordringen er at årsresultatet med denne modellen ikke bikker over 0 % i løpet av hele 4-årsperioden.  

Oppgaven vi har foran oss i fellesskap, er med andre ord å klare å prioritere så stramt at vi kommer på oversiden av 0. Det betyr å redusere aktivitet og strengt vurdere nødvendigheten av investeringer. Vi har samtidig sterk vekst, som utgjør den største utfordringen – for med flere innbyggere følger det flere lovpålagte kommunale kjerneoppgaver. Paradokset er at det samtidig er veksten som gir oss grunnlag for optimisme.  

I tillegg til det økonomiske rammeverket dette budsjettdokumenter utgjør, vil administrasjonen i inngangen til budsjettprosessen peke mot 2 ytterligere alternativer, hvor «mellomalternativet» gir en gradvis bedring av både størrelse på disposisjonsfond og driftsresultat, slik at man ved utgangen av perioden innfrir handlingsregelen om 10 % disposisjonsfond, men kun delvis når driftsresultat, og ender på 0,5 % siste år i perioden. Med denne tilnærmingen vil behovet for de samlede reduksjoner i 4-årsperioden være på rett i overkant av 900 millioner kroner.   

Den siste tilnærmingen er å oppnå det anbefalte driftsresultat på 1,75 % av brutto driftsinntekter siste år i 4-årsperioden og gjennom det også ende på 11,8 % på disposisjonsfond. Denne tilnærmingen vil gi et behov for en samlet reduksjon av utgiftene i driftsbudsjettet på i underkant av 1 milliard NOK.  

Det er med andre ord, uavhengig av hvilket driftsnivå man legger seg på, en formidabel oppgave som må håndteres den nærmeste tiden i Ullensaker kommune. Som også i de fleste andre kommuner.  

Det er ikke tilstrekkelig å flikke på budsjettet. Diskusjonen om større strukturelle endringer tvinger seg ikke lengre frem, den er her. Jeg er også spørrende til om svaret på fremtidig velferdsnivå ligger innenfor kommunens grenser og økonomi, eller om man bør tenke strukturer og gjennomgående systemer i større deler av kommune-Norge. På streamet sending fra tankesmia Civita 10. september 2024 sa politisk redaktør i Kommunal Rapport, Agnar Kaarbø at, sitat: «Kommunene som sådan, knaker under velferdspresset». Han sa også at, sitat: «Alle skjønner at man kan ikke bruke sparekontoen til å drive butikken».  

Jeg kjenner meg godt igjen i dette. Bindinger – i alle sine former – av kommunens økonomi, reduserer handlingsrommet og muligheten til å finne gode lokale løsninger. Velferdspresset – i alle sine former – øker forventningene og gjør det vanskelig å ta upopulære beslutninger, selv om «alle skjønner at man kan ikke bruke sparekontoen til å drive butikken», som Kaarbø sa. Det er fristende å hevde at kortsiktig upopulært lederskap er noe av det som gir grunnlag for håp i det lange løp. Sannsynligvis vil også det gi fortjent popularitet over tid. Jeg er forberedt på å ta min støyt.   

Det er helt nødvendig å sette seg godt inn i økonomiens reelle handlingsrom og demme opp for fremtidig ugjenkallelige økonomiske, og derfor velferdsmessige skjebner. Gjennom et godt samarbeid mellom politikk og administrasjon, og forventningsjusteringer hos oss alle, vil vi kunne gå kontrollert inn i utfordringen: Vi har kompetanse, vi har kunnskap og oversikt. Det er først og fremst prioriteringene som gjenstår. Det er mulig å få til, om vi løfter i fellesskap. Kommunen har ansatte med kompetanse og kapasitet for tunge løft.  

Budsjettet behandles nå av politikerne

Kommunedirektøren sitt budsjettforslag ble lagt frem for formannskapet den 17. september. De neste ukene og månedene skal politikerne i Ullensaker, samt alle hovedutvalg og råd, behandle forslaget.

Formannskapet behandler så budsjettet og gir sin innstilling til kommunestyret den 26. november.

Det endelige budsjettet blir deretter behandlet av kommunestyret. Endelig budsjett og økonomiplan er planlagt vedtatt av kommunestyret i kommunestyremøtet den 10. desember. 

Les forslag til budsjett 2025 og økonomiplan 2025-2028

Forslag til budsjett 2025 og økonomiplan for 2025-2028 i Framsikt

Forslag til budsjett 2025 og økonomiplan for 2025-2028 i pdf-format


Publisert: 18.09.2024 09:53:23
Sist endret: 20.09.2024 12:48