Foto: Ullensaker kommune
Lederskap
Les kommunedirektørens forord til budsjettet
Lederskap
Av kommunedirektør Erling S. Kristiansen
Vi har tatt i bruk Copilot pro. Kunstig intelligens på sitt beste. Kanskje. Tross mange år med lederskap omtalt i bøker og erfart i praksis, er det fortsatt nyttig å spørre hva er kjernen i lederskap? Copilot svarer på mange måter, men starter med å si at det handler om å påvirke, inspirere og skape retning. Men Copiloten legger også til at kjennetegn ved godt lederskap er å formidle et klart bilde av hvor organisasjonen skal og hvorfor. Det gir visjon og retning. Så handler det også om relasjoner. Tillitsbygging. Åpenhet, integritet og konsekvent handling. Godt lederskap handler videre om kommunikasjon, beslutningsdyktighet, tilpasningsevne, empati og menneskeforståelse og resultatorientering.
Så er det da også slik at en Copilot, intelligent eller ikke – først og fremst er en søkemotor som henter frem de dataene, den informasjonen, som får flest treff når noen lurer på hva som er sant. Det er en slags akkumulator. Og selvsagt mye mer.
- « -
Når det er sagt, Copilot repeterer det jeg har lest før, og forsøkt å praktisere.
I inngangen til årets budsjettbehandling, la vi vekt på en pedagogisk og kunnskapsmessig fremstilling av nå-situasjonen. Det å være åpen om utfordringsbilde, men samtidig inspirere og skape en retning som tar grep om både utfordringer og muligheter, har vært viktig. Perspektivmeldingen er et slikt verktøy. Selv om tallene og fortellingene i Perspektivmeldingen veksler hyppig mellom sommerdager og vinternetter, er det et forsøk på å fylle rollen som administrasjonen er gitt; å skape et realistisk bilde og utgangspunkt for retningen videre.
Forberedelsene til årets budsjettgrunnlag bygger videre på arbeidet som ble gjort høsten 2024.
- » -
Administrasjonen har sett på 4 ulike budsjettscenarier. Alle legger til grunn Perspektivmeldingen og orienteringen om økonomisk status og trender som ble fremført i Kommunestyret 17. juni 2025. Status og trender harmoniserer med det vi kan lese i de 2 kvartalsrapportene som er presentert for de folkevalgte.
Felles for alle scenariene er at de er variasjoner over samme tema: Inntekter opp, eller utgifter ned. I bunn og grunn er det dette man må ta stilling til. Det administrasjonen mener er et hovedanliggende, er å øke netto driftsresultat i perioden. Vi vil peke på at et gjennomsnitt i neste handlingsplanperioden bør ligge på 1%. Det finansielle måltallet på 1,75% er høyt, og kommunedirektøren mener at utfordringen med 1% vil være krevende nok, men realistisk.
Vi har sett på forholdet mellom inntektsøkning eller reduksjon, med utgangspunkt i skatt på næringseiendom. Vi har sett på utgiftsøkning eller reduksjon med utgangspunkt i tjenestenivået. Sistnevnte treffer både tjenester som sådan og stillinger som er satt til å yte tjenestene. Det salderte budsjettet som fremmes legger til grunn at skatt på næringseiendom øker noe de nærmeste år. 0,5 promille økning per år gjør det mulig å oppnå 1% netto driftsresultat i 4-årsperioden, hvis man samtidig kutter i tjenestene tilsvarende 50 millioner kroner.
- » -
Når det er sagt, vi er en vekstkommune og rammene økes for å kunne gi innbyggerne både lovpålagte og ikke-lovpålagte tjenester også de neste år. Vi har funnet rom for å forsterke helseområdet med flere ansatte, styrke digitaliseringsarbeidet og opprettholde den gode utviklingen vi har hatt på oppvekstområdet. Ifølge Kommunebarometeret har vi forbedret vår plassering med 36 plasser fra i fjor. Vi kan lese, sitat «Kommunen havner blant de 100 beste på totaltabellen. Ullensaker havner på en 94. plass i årets endelige utgave av Kommunebarometeret fra Kommunal Rapport. Da har vi justert plasseringen med hensyn til økonomiske rammebetingelser. Ser vi bare på nøkkeltallene og ignorerer økonomiske forutsetninger, er kommunen på en 133. plass.»
- « -
Vi har økonomien imot oss, altså – ikke med oss. Sagt på en annen måte, på tross av svak økonomi, har vi gjennomgående gode leveranser. Vi ser det i hverdagen. Hovedinntrykket er at Ullsokningen har det bra. Vi er fortsatt en attraktiv kommune med sterk vekst. Vi er en kommune som tiltrekker oss godt kvalifisert arbeidskraft. Unntaket er innen helsetjenestene, hvor det er store utfordringer med å skaffe nok kvalifiserte ansatte. Det er en av årsakene til de økonomiske utfordringene i sektoren.
Som beskrevet i Perspektivmeldingen, må vi ta aktive grep. Begynnelsen på dette ser vi i budsjettgrunnlaget. Samtidig forstår vi alle at det blir tøff tid. Nødvendige prioriteringer tvinger seg frem. En mer nøktern investeringsbane er noe av det vi mener er helt nødvendig.
Styrken i prosessen, er at det internt i administrasjonen, er stor forståelse for helheten. Det «knives ikke» om ressursene i den administrative ledergruppen. Det jobbes på tvers av sektorene for å finne de gode løsninger.
- » -
Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne: Det viktigste vi produserer er fremtidshåp. På den veien må vi både ta populære og upopulære beslutninger. Det er langsiktig innsats og avkastning som gir karakter, både i bokstavelig og billedlig forstand.
Budsjettet behandles nå av politikerne
Kommunedirektøren sitt budsjettforslag ble lagt frem for formannskapet den 23. september. De neste ukene og månedene skal politikerne i Ullensaker, samt alle hovedutvalg og råd, behandle forslaget.
Formannskapet behandler så budsjettet og gir sin innstilling til kommunestyret den 25. november.
Det endelige budsjettet blir deretter behandlet av kommunestyret. Endelig budsjett og økonomiplan er planlagt vedtatt av kommunestyret i kommunestyremøtet den 16. desember.
Les forslag til budsjett 2026 og økonomiplan 2026-2029
Forslag til budsjett 2026 og økonomiplan for 2026-2029 i Framsikt
Forslag til budsjett 2026 og økonomiplan for 2026-2029 (pdf)
Publisert: 23.09.2025 11:57:49
Sist endret: 23.09.2025 13:18