Foto: Ullensaker kommune, politioverbetjent og fagleder for seksuallovbrudd og vold mot barn, Ramesh Børjesson Satchi.

Over 250 fremmøtte fikk høre Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS), politiet, Kripos, Bufdir, Redd Barna, Romerike Krisesenter og NOK Oslo - senter mot incest og seksuelle overgrep, fortelle om utfordringene med en digital hverdag.

- I aldersgruppen 12-16 år har 10 % sendt nakenbilder av seg selv over nett, mens 3 % har opplevd å få spredt nakenbilde av seg selv på nett eller sosiale medier, sa forskerne Gertrud Sofie Hafstad og Else-Marie Augusti fra Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.

Politioverbetjent og fagleder for seksuallovbrudd og vold mot barn, Ramesh Børjesson Satchi, pekte på barns manglende bevissthet til tematikken, og at det i hovedsak er barn som deler seksualiserte videoer og begår seksuallovbrudd.

Kunnskap om seksuelle overgrep kan styrke handlingskompetansen

- Alle barn har rett til å være trygge og beskyttet mot seksuelle overgrep. Likevel opplever 1 av 20 barn seksuelle overgrep fra en voksen, og 1 av 5 krenkelser fra jevnaldrende, sier SLT-koordinator i Ullensaker kommune, Lieneke de Laat.

For å forebygge og oppdage overgrep samt gi god hjelp til de som er utsatt må voksne som jobber med barn ha kunnskap om fenomenet og hva de kan gjøre. Trygge voksne med kunnskap om seksuelle overgrep kan bidra til både å forebygge, oppdage og hjelpe.

Ressurser for å øke forståelsen og handlingskompetanse

På konferansen ble det også presentert oppdatert informasjon om undervisningsopplegg, filmer og spill til bruk i opplæring av barn og kompetanseheving av voksne.

Les i mer detalj om foredragene på nettsiden til Romerike Krisesenter IKS.

Ønsker du mer informasjon og råd om hvordan du kan snakke med barna om seksualitet og digital hverdag?

• Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet - www.foreldrehverdag.no
Jegvet.no : en gratis læringsressurs for barnehager og skoler om vold, overgrep, mobbing og barns rettigheter.
• Politiet - https://www.politiet.no/tryggnettbruk/
• En nettressurs for deg som snakker med barn og ungdom - https://www.snakkemedbarn.no/
• Redd Barna sitt undervisningsopplegg for skole og barnehager - https://www.reddbarna.no/skole/undervisning-vold-overgrep/

Generelle tips fra politiet

Snakk med barna om bruk av internett og sosiale medier

• Engasjer deg i barnas liv på internett
  • Snakk med barna om deling av bilder og videoer
  • Vær klar over at barn bruker internett til å utforske egen seksualitet og snakk med dem om det
  • Vær tilgjengelig og spørrende. Kommuniser tydelig at du vil hjelpe og støtte uansett hva som skjer. Da er det større sjanse for at barnet ditt kommer til deg med et problem.

Forebyggende tiltak på enheter og plattformer

• Tenk over hvilke applikasjoner du har på dine egne enheter og ikke la barna bruke disse uten tilsyn
  • Søk informasjon om plattformene du lar barna bruke og test de ut selv
  • Gjør plattformene barnevennlige