Innhold

Ny dunk settes ut

Fra og med høsten 2025 vil alle abonnenter i Ullensaker kommune få egne beholdere eller konteinere til innsamling av glass- og metallemballasje. Beholdere på hjul, eller dunker, settes ut av ØRAS allerede i disse dager. Konteinere til sameier, borettslag og samarbeidsavtaler mellom abonnenter settes ut i november.

Beholdere til glass- og metallemballasje skal hentes hver 10. uke.

Krav i avfallsforskriften

Glass- og metallemballasjen vil dermed bli den femte obligatoriske avfallstypen som hentes hjemme hos abonnenter. Kravet til innsamling av denne fraksjonen stammer fra de siste endringene i avfallsforskriftens § 10a, som tredde i kraft 1.1.2025.

Fra før har vi papp- og papiravfall, plastemballasje, mat- og restavfall som samles hjemme hos abonnenter.

Tre avfallsbeholdere på hjul og en sekk

Bedre sortering for å nå målene

Innbyggere i ØRAS-kommunene har vært flinke til å sortere glass- og metallemballasje også når det var returpunkter. ØRAS kan likevel vise til at en del av glass- og metallemballasje ikke blir kildesortert. Det er viktig at så mye som mulig av avfall blir riktig sortert, slik at graden av materialgjenvinning av avfallet øker i tråd med både nasjonale og våre lokale målsettinger.

Dette skal i den nye beholderen

Skal det bli en fordel med at det nå innføres en egen beholder til glass- og metallemballasje, er man helt avhengig av at flest mulig bruker beholderen, og at det er kun emballasje av glass og metall som kastes i den. Sett deg godt i hva som skal og ikke skal i den nye beholderen!

Se ØRAS sin sorteringsguide for glass- og metallemballasje

Er det noen andre avfallstyper du er usikker på, kan du også lese om kildesortering i Ullensaker kommune.

Dele en beholder

To eller flere abonnenter kan dele en beholder. Har du blitt enig med en nabo om at dere ønsker å gå for en felles beholder, ta kontakt med ØRAS.

Se for øvrig svar på ofte stilte spørsmål om denne beholderen.

Hvor mye koster det

Kostnader knyttet til innsamling av glass- og metallemballasje inngår i grunngebyret, på lik linje med beholderen til papp- og papiravfall og plastsekken. Størrelsen på gebyrene fastsettes hvert år på bakgrunn av estimerte kostnader for innsamling av avfall i vår kommune.

Renovasjon er ellers en selvkosttjeneste, som betyr at abonnenter blir fakturert kun for de faktiske kostnadene for avfallsinnsamlingen.


Publisert: 02.10.2025 08:00:00
Sist endret: 02.10.2025 10:10