I uke 9 ble 101 mennesker i Ullensaker bekreftet smittet med koronavirus. Dette er dobbelt så mange som uken før, og aldri tidligere har så mange mennesker blitt bekreftet smittet i løpet av en uke. Antall smittede per 100 000 innbyggere siste 14 dager er 370, noe som gir kommunen «pallplassering» i Viken fylke.

-Situasjonen i Ullensaker har eskalert bare de siste dagene og er nå meget alvorlig og krevende. Det var helt nødvendig å ta kraftige grep for å få ned smitten og forhindre at vi får en ukentlig dobling av smittetallene fremover. Ved å stenge ned butikker, serveringssteder og kultur -og fritidsaktiviteter, vil mobiliteten i kommunen reduseres betraktelig, noe som vi har grunn til å tro at vil dempe smittespredning så det virkelig monner, sier ordfører Eyvind J. Schumacher.

Steder hvor flere mennesker møtes stenges for å unngå mobilitet og spredning av smitten på disse stedene.

• Butikker og kjøpesentre stenges. Med unntak av blant annet matbutikker og andre butikker som er nødvendige for å ivareta helse.
  • Serveringssteder stenges, men vil fortsatt kunne selge take away. Serveringssteder på hoteller kan servere mat til overnattende gjester. Alkoholservering er ikke tiltatt.
  • Treningssentre stenges. Det vil være tillatt med rehabilitering og opptrening når det er ledd i en medisinsk behandling. Slik trening skal foregår individuelt.
  • Fritidsaktiviteter for barn og unge stenges.

I uke 9 utgjorde de meget smittsomme britiske og sørafrikanske muterte virusvariantene rundt 70 % av smittetilfellene i Ullensaker. Andelen ukjent smitte ligger på 17 %. Over 40 % av de smittede ukene 8 og 9 var under 20 år, og dermed er det nå i stor grad barn og unge som smittes og som bringer smitten videre i sine husstander.

-Det er et mål nasjonalt og for Ullensaker kommune at barn og unge skjermes mest mulig fra smitteverntiltak. I Ullensaker er vi i den situasjonen at smitten er spesielt høy blant barn og unge. Derfor har vi sett det som riktig å stenge idretts- og fritidsaktiviteter for barn og unge, som ofte foregår på tvers av kohorter. Skolen er uhyre viktig, særlig for de mest sårbare barna, og vi holder derfor skolene våre åpne, med raske og kraftfulle smitteverngrep der det oppstår smitte, forteller Schumacher.

Den lokale smittevernforskriften gjelder fra og med tirsdag 9. mars til og med 22. mars, og publiseres på kommunens nettside så fort den er klar.

Publisert: 08.03.2021 18:42
Sist endret: 24.02.2022 07:46