Gystadmarka områderegulering
Områdereguleringsplan for Gystadmarka ble vedtatt av kommunestyret den 17.4.2018.
Saksdokumenter:
Plankart.pdf
Reguleringsbestemmelser.pdf
Vedtak.pdf
Planbeskrivelse.pdf
Formingsveileder for Gystadmarka bydel 11.11.2020.pdf
Kontaktperson
Har du spørsmål til planarbeidet for Gystadmarka kan du ta kontakt med reguleringsavdelingen ved May Kristine Andersen på telefon 66108269, eller sende en e-post til postmottak@ullensaker
Stasjonsområdet og rådhustomten
Formannskapet har i møte 11.06.2024 i sak 107/24 vedtatt at forslag til områdeplan for stasjonsområde og rådhustomta skal legges ut til høring og offentlig ettersyn, jf. plan- og bygningsloven §12-10.
Hensikten med planen
Områdeplan for stasjonsområde og rådhustomta legger rammer for utviklingen av det mest sentrale området på Jessheim.
Hovedgrepet i planen handler om å etablere attraktive gateløp og offentlige møteplasser med ulike funksjoner, samtidig som planen tilrettelegger for utvikling av verdifulle arealer i sentrum. De viktigste grepene knyttes til utviklingen av «rådhusaksen» og «kollektivgata» som omtales i kommunens mobilitets- og byutviklingsstrategi. Det er lagt særlig vekt på bylivskvaliteter for å sikre at Jessheim utvikles til et attraktivt sentrum for opphold og opplevelse.
Planforslaget legger opp til store endringer i sentrumsstrukturen, blant annet ved å endre kjøremønsteret i byen og tilrettelegge for bilfrie områder for opphold. Plangrepene bygger på kommunens intensjoner om å etablere et ringveisystem, slik at gående, syklende og kollektivtrafikken kan prioriteres i sentrum.
Saksdokumenter og relevante utredninger:
Planen inneholder flere dokumenter og må leses i sammenheng. Nedenfor er hoveddokumentene listet opp:
- Planbeskrivelse
- Plankart alternativ 1 og 2
- Bestemmelser
- Situasjonsplan
- Konsekvensanalyse
- Risiko og sårbarhetsanalyse
I forbindelse med behandling av saken om høring av områdeplanen, vedtok formannskapet at arealet sør for Linjebo skulle legges ut i både sentrumsformål (SF7) og til tjenesteformål (T1) (FSK PS 04/24).
Planforslaget legges derfor ut med to alternativer:
- Alternativ 1: Felt SF7. Innenfor feltet tillates følgende underformål: kontor, næring, forretning, offentlig eller privat tjenesteyting, felles parkeringsanlegg, bolig, samt sentral for avfallsug.
- Alternativ 2: Felt T1. Innenfor feltet tillates følgende underformål: skole/ undervisning, barnehage, helse-/ omsorgsinstitusjon, eller kulturinstitusjon, administrasjon eller annen offentlig eller privat tjenesteyting som Fysioterapi, Kiropraktor, frisør ol.
I tillegg til hoveddokumentene er det gjennomført en del analyser og utredninger som utgjør kunnskapsgrunnlaget for plangrepet. De viktigste underlagsdokumentene er listet opp nedenfor:
- Trafikkanalyse for Jessheim sentrum (2022)
- Knutepunktplan for Jessheim (2022)
- Forprosjekt overvannsløsning for del av Jessheim sentrum (2022)
- Mulighetsstudie for trafikk og parkering (2022)
- Parkeringsutredning Jessheim sentrum (2020)
- Rom- og funksjonsprogram for Rådhusplassen (2022)
Hvordan sende innspill?
Eventuelle innspill til planforslaget merkes med referansenummer 24/5530 og sendes som e-post til: postmottak@ullensaker.kommune.no
eller som brev til:
Ullensaker kommune, Plan og næring
Postboks 470,
2051 Jessheim
Planprogrammet
Planprogram med tilhørende saksdokumenter kan lastes ned ved å klikke på lenkene under:
- Planprogram for stasjonsområdet og rådhusplassen, vedtatt 8.12.2020
- Saksutskrift – Fastsettelse av planprogram for stasjonsområdet og rådhusplassen, (FSK sak 206/20)
- Sammenstilling av høringsuttalelser med rådmannens kommentar, datert 17.11.2020
- Alle innkomne høringsuttalelser samlet
Om planområdet og endringer i forhold til høringsforslag fra 2017
Arbeidet med å avklare utviklingen av stasjonsområdet og rådhusplassen har pågått i flere runder siden sommeren 2013. Hensikten med denne runden er å løse innsigelsen fra 2017, samt oppdatere planen etter at mobilitets- og byutviklingsstrategien er vedtatt.
Planområdet er på ca. 85 daa og planområdets avgrensning forholder seg i hovedsak til arealer vest for jernbanelinja. Sammenlignet med høringsforslag fra 2017, er det gjort noen endringer, bl.a. planavgrensningen er noe utvidet for å sikre helhetlige og likeverdige løsninger for stasjonsfunksjoner på begge sider av sporene, og nok areal for framtidige adkomster til p-kjellere innenfor planområdet. Utredningsalternativene er også justert til å samsvare med føringer i mobilitets- og byutviklingsstrategi. Dette er nærmere beskrevet i forslaget til planprogram.
Les mer om høringsforslag fra 2017
Hovedutvalget for overordnet planlegging (HOP) vedtok den 01.11.16 i sak 213/16 å legge forslag til områdereguleringsplan for stasjonsområdet og rådhusplassen ut til offentlig ettersyn.
Saksdokumenter til planforslaget
- Saksutskrift 1.gangsbehandling HOP-sak 213/16 den 01.11.2016
- Plankart, datert 30.09.2016
- Planbestemmelser, datert 11.10.2016
- Planbeskrivelse med konsekvensutredning og risiko- og sårbarhetsanalyse, datert 05.10.2016
- Situasjonsplan, datert 10.08.2016
- Uttalelser til planprogram og planoppstart med rådmannens kommentar
Høringsfristen var den 30.jan 2017.
Utredninger og andre relevante dokumenter
- Juryrapport for arkitektkonkurransen for tverrforbindelse ved Jessheim stasjon, 26.5.2014
- Planprogram for stasjonsområdet og rådhusplassen, Jessheim sentrum (vedtatt 25.11.2013)
- Rapport Midt i Jessheim, v/Asplan Viak, forprosjekt 2010
- Oppsummering fra workshop med arbeidsgruppa for Midt i Jessheim
- Innspill, anbefalinger og oppsummering av anbefalinger og konklusjoner fra andre rapporter og utredninger
- Midt i Jessheim, trafikkanalyse (COWI, desember 2012)
Tverrforbindelse for myke trafikanter på Jessheim stasjon
En begrenset plan- og designkonkurranse for ny tverrforbindelse for myke trafikanter på Jessheim stasjon ble gjennomført i perioden desember 2013-april 2014. Konkurransen hadde som mål å finne kreative, helhetlige og nye løsninger for den nye krysningen på tvers av jernbanesporene i form av både undergang og overgang.
Forslaget «Puls» av Pir II og Dr. tech Kristoffer Apeland AS ble kåret av juryen som konkurransens beste blant forslagene levert av fem inviterte team. Det er dette forslaget som danner grunnlaget for regulering av tverrforbindelsen på Jessheim stasjon
Kontaktperson
Har du spørsmål til planarbeidet for Jessheim stasjon og rådhusplassen kan du ta kontakt med enhet for plan og næring ved byplanlegger Maria Rasmussen 482 85 144. Du kan også sende en e-post til postmottak@ullensaker.kommune.no
Nordre del av Gardermoen Næringspark I
Områdereguleringsplan for nordre del av Gardermoen næringspark I ble vedtatt av kommunestyret den 8.3.2016.
Retningslinjer for krav til kvalitet og estetikk
Vedtak av nordre del av Gardermoen næringspark I
For mer informasjon kan du ta kontakt med enhet for plan og næring ved kommuneplanlegger Anne Catherine Ekroll på telefon 66 10 80 00 eller på e-post postmottak@ullensaker.kommune.no
Jessheim nord
Områdereguleringsplan for Jessheim nord ble vedtatt av Kommunestyret 1.12.2014.
Vedtak av områdereguleringsplan for Jessheim nord
For mer informasjon kan du ta kontakt med enhet for plan og næring ved kommuneplanlegger Anne Catherine Ekroll på telefon 66 10 80 00 eller på e-post postmottak@ullensaker.kommune.no
Gardermoen Næringspark II B og C
Områdereguleringsplan for Gardermoen Næringspark II B og C ble vedtatt av Ullensaker Herredsstyre i 2011.
Sluttbehandling områdereguleringsplan GNP II B og C
Endelig vedtak områdereguleringsplan GNP II B og C
For mer informasjon kan du ta kontakt med enhet for plan og næring ved kommuneplanlegger Anne Catherine Ekroll på telefon 66 10 80 00 eller på e-post postmottak@ullensaker.kommune.no
Oslo lufthavn Gardermoen
Områdereguleringsplanen for Oslo lufthavn Gardermoen (OSL) er utarbeidet av OSL i samarbeid med Nannestad og Ullensaker kommune. Områdereguleringsplanen skal sikre en god utvikling av landets hovedflyplass med utgangspunkt i en forventet vekst til 35 millioner passasjerer årlig. Dette antas å være kapasiteten for de to eksisterende rullebanene og for et utvidet terminalbygg.
Kommunestyrene i Ullensaker og Nannestad vedtok områdereguleringsplanen henholdsvis 5. mars 2012 (sak 28/12) og 27. mars 2012 (sak 20/12). Planen ble vedtatt med innsigelser fra Fylkesmannens miljøvernavdeling og Jernbaneverket. I tråd med plan- og bygningslovens bestemmelser ble planen oversendt Miljøverndepartementet for endelig stadfestelse.
I brev datert 24. april 2013 stadfester Miljøverndepartementet områdereguleringsplanen for Oslo lufthavn Gardermoen. Miljøverndepartementets endelige vedtak lyder som følger:
(…) 5. Kollektivtrafikk og parkering
Flyplassen utvikles med en ambisjon om at framtidig behov for økt transport skal løses ved kollektivtransport eller av syklende. Utbygging av parkeringsplasser for flypassasjerer vil skje etappevis og skal tilpasses et overordnet mål om at minst 75 % av flypassasjerene skal reise kollektivt til flyplassen. Det legges til rette for en høy kollektivandel også for arbeidsreiser til flyplassen.
Hensynssonene i § 8.5.2 og § 8.5.3 om båndlegging etter lov om kulturminner tas ut av planen.
Vedtaket innebærer at målsettingen om kollektivandel heves fra 70 % til 75 % (jf. retningslinje § 5). Plankart og planbestemmelser er revidert etter Departementets vedtak.
I tillegg ble følgende dokumenter utarbeidet til offentlig ettersyn av planen i 2012 (disse dokumentene er ikke oppdatert etter Miljødepartementets stadfestelse):
- Overflatevann og grunnvann
- Kulturmiljø – arkitektur og design
- Biologisk mangfold
- Luftkvalitet
- Støykonsekvenser
- Universell utforming
For mer informasjon kan du ta kontakt med enhet for plan og næring ved kommuneplanlegger Anne Catherine Ekroll på telefon 66 10 80 00 eller på e-post postmottak@ullensaker.kommune.no
Publisert: 16.11.2016 07:56:20
Sist endret: 12.08.2024 11:07