Rett til et trygt og godt skolemiljø § 12-2
Alle elever ved Døli skole har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring, jf. opplæringslova § 12-2. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenkelser. Begrepet krenkelser skal tolkes vidt og omfatte direkte handlinger som mobbing, vold, diskriminering og trakassering, men også mer indirekte former som utestenging, isolering og baksnakking.
Det avgjørende utgangspunktet for vårt arbeid er elevens opplevelse. Likevel er det ikke slik at enhver kritisk ytring eller uenighet mellom elever automatisk er å regne som krenkelser. Skolens samfunnsmandat er å lære elevene å tenke kritisk og til å kunne akseptere og respektere ulike meninger og overbevisninger.
På Døli skole ønsker vi å forberede og gjøre elevene i stand til å kunne mestre sitt eget liv og sin egen psykiske helse, ta sosialt ansvar og vise medborgerskap. Vi ønsker å utvikle elever som er:
- Trygge på at voksne vil dem vel, ser dem og passer på dem.
- Rause og omsorgsfulle ved å inkludere alle, ta vare på hverandre og skolen.
- Modige til å stå opp for seg selv, hjelpe sine medelever og våge å heve sin stemme.
Skolen har dessuten plikt til å arbeide kontinuerlig og systematisk for å fremme helsen, miljøet og tryggheten til elevene, jf. opplæringslova § 12-3 andre ledd.
Her finner dere Dølistandard:
Her finner dere Ullensaker kommune sin handlingsplan:
Handlingsplan_trygt_og_godt_leke_og_laeringsmiljoe.pdf
Skolemiljøteam
Skolemiljøteamet ved Døli skole arbeider hver dag for at alle elever skal trives, føle seg trygge og ha gode læringsopplevelser. Vi tror at et godt skolemiljø er grunnlaget for læring, utvikling og livsmestring, både faglig og sosialt.
- Skolemiljøteamet på Døli skole ble opprettet januar 2023. Teamet består av en leder og to miljøterapeuter i 100 % stilling og en miljøterapeut i 40 % stilling.
- Skolemiljøteamet skal forsterke skolens kapasitet til å håndtere læringsmiljøsaker.
- Skolemiljøteamet arbeider innenfor det psykososiale fagområdet.
- Skolemiljøteamets hovedoppgave er å bistå elever og videreutvikle ansatte.
- Skolemiljøteamet samarbeider tett med lærere på alle trinn, fagarbeidere og ledelsen.
- Lærerne jobber med å utvikle elevenes faglige og sosiale kunnskap, med fokus på det faglige. Miljøterapeuter har i oppgave å tilrettelegge for sosial samhandling med elevene, mellom elevene og mellom elevene og lærerne/fagarbeiderne, da miljøterapeuten har sin kompetanse med det psykiske og sosiale i fokus.
Våre verdier og mål
Arbeidet vårt bygger på verdiene trygghet, inkludering og respekt. Målet er at alle elever skal oppleve Døli skole som et sted der de blir sett, hørt og verdsatt, uavhengig av bakgrunn, interesser og behov.
Slik støtter vi elevene
Skolemiljøteamet samarbeider tett med lærere, assistenter, foresatte og elevråd for å skape et positivt og inkluderende skolemiljø i hverdagen. Vi
-
følger opp elever som trenger støtte i sosiale situasjoner
-
jobber forebyggende mot mobbing og utenforskap
-
legger til rette for gode samtaler og trygg dialog mellom elever og voksne
-
bidrar i arbeid med å finne løsninger når det oppstår utfordringer i skolemiljøet
-
deltar på møter i tilknytning til §12-2, gjennomfører observasjoner og bidrar i oppfølging og evaluering av tiltak sammen med eleven
Støtte til skolens personale
Et trygt og inkluderende læringsmiljø skapes i fellesskap. Skolemiljøteamet bidrar til å styrke personalets kompetanse gjennom veiledning, faglige drøftinger og deling av gode praksiser. Vi ønsker å være en ressurs i skolens profesjonsfellesskap, der vi sammen utvikler et miljø preget av samarbeid, åpenhet og læring.
Teamet har utviklet et sosialt årshjul basert på områdene elevene selv har valgt å vektlegge:
-
Respekt
-
Inkludering
-
Samarbeid
-
Engasjement
-
Motivasjon
Gjennom årshjulet har miljøterapeutene månedlige oppgaver, og vi deler jevnlig nyttige lenker, tips og ideer til kollegaer. Dette bidrar til å styrke både relasjonsbygging, klasseledelse og sosial kompetanse i undervisningen.
Aktiviteter og prosjekter
Gjennom året deltar skolemiljøteamet i en rekke tiltak og prosjekter som fremmer trivsel, fellesskap og trygghet, blant annet:
-
Skolemiljøteamet leder arbeidet i elevrådet
-
Trivselslederprogrammet, med leker i storefri hver mandag og fredag
-
Aktivitetsgrupper med fokus på inkludering og samhold
-
Markeringer av viktige dager som Verdensdagen for psykisk helse, Pride og Eid
-
Fellesskapsaktiviteter som fotballtrøyedagen, rockesokkdagen, samenes nasjonaldag, Trivselslek for småskolen og BlimE dansen for hele skolen
-
Klassemiljøsamtaler og bruk av programmer som Circle Time, med fokus på relasjoner, empati og sosial kompetanse
- Skolemiljøteamet bruker også ressurser på å utvikle vårt nærmiljøsenter på Døli. Målet er å skape en arena der skole, fritidsaktiviteter og lokalsamfunn møtes for å styrke fellesskap, inkludering og aktivitet utenfor skoletiden

Oppfølging av Aktivitetsplikt § 12-4
Her kan dere lese om hvordan vi på Døli skole følger opp vår aktivitetsplikt:
Her finner dere rutine for oppfølging bekymringsmelding knyttet til 9a på Døli skole:
Blir du eller noen du kjenner utsatt for mobbing?
Hvis du eller noen du kjenner ikke har det bra på skolen, er det viktig at du eller foreldrene dine melder i fra til skolen. Det er ønskelig at du melder til oss i følgende rekkefølge:
1) Kontaktlærer
2) Avdelingsleder
3) Rektor
4) Statsforvalteren
Ingen bekymring er for små. Dersom du opplever ikke å bli forstått eller tatt på alvor når du melder i fra er det viktig at du løfter meldingen til neste nivå. Nedenfor finner dere meldingskjema til rektor og Statsforvalteren:
Meld fra til rektor: Skjema (1310.no)
Meld fra til statsforvalteren: Melde frå om mobbing eller dårleg skulemiljø - Statsforvalteren (skjema.no)
Publisert: 01.03.2023 13:47:00
Sist endret: 21.10.2025 10:49