Stafettholder
For å sikre at barn, unge, gravide og foresatte vet hvem de skal kontakte når de følges opp av en eller flere tjenester, skal det pekes ut en stafettholder som har ansvar for å sikre overblikk og sammenheng i oppfølging av det enkelte barn og familien, og at både barn og voksne føler seg ivaretatt.
Hva gjør stafettholder?
- Inviterer inn til koordinerings- og evalueringsmøter på nivå 1 og 2 og står for dagsorden og møteledelse
- Fører stafettlogg, følger med på at tidsfrister holdes og at tiltak evalueres
- Inviterer inn andre tjenester etter behov på nivå 2 i BTI-modellen og koordinerer det tverrfaglige arbeidet
- Involverer barn/unge og foreldre i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.
- Sikrer at en voksen snakker med barnet/ungdommen mellom møtene og fanger opp hvordan det går.
- Holder kontakt med familien, tjenestene som er involvert og nettverket rundt
Hvem er stafettholder?
På nivå 1 og 2 er det ønskelig at stafettholder er nær barnet i hverdagen, f.eks. kontaktlærer på skolen, pedagog i bhg., helsesykepleier. På nivå 3 blir stafettholder bestemt i BTI-møtet
Når oppfølgingen av barnet/ungdommen/familien går over til et nytt nivå i BTI-modellen skal det i samråd med dem det gjelder avklares hvem som skal være stafettholder videre. Dette skal tas med i vurderingen:
- Barnets/ungdommens/familiens ønsker
- Tiltakenes karakter og omfang
- Forventet koordineringsbehov og deltakeres stillingstype
Barnet eller ungdommen skal ha en stafettholder helt til vi er trygge på at barnet eller ungdommen har det trygt og godt.
Stafettloggen
- En Stafettlogg er en elektronisk loggbok over tiltak og involverte personer
- I stafettloggen er alle igangsatte tiltak med vurderinger for hvert barn samlet
- I Stafettloggen beskrives de avtaler som er inngått
- Stafettloggen gir en oversikt over hvilke tjenester og hvilke fagpersoner som er involvert og hvilke oppgaver de har
- Stafettloggen kan være med på å sikre gode overganger for barn
Formålet med Stafettloggen er å sikre at det ikke blir brudd i hjelpetilbudet fra kommunen og å samordne kommunens tjenestetilbud. Det betyr at loggen følger brukeren uavhengig av hvem som til enhver tid tilbyr tjenester. Stafettloggen utarbeides alltid i samarbeid med foresatte (og ungdom over 16 år) ved at de gir samtykke. Familien vil til enhver tid være oppdatert på det som er skrevet i loggen.
Kun barnets foreldre (og ungdom over 16 år) og de personene som foreldrene gir tillatelse til, kan få lesetilgang til stafettloggen. Stafettholdere og aktører kan logge på stafettloggen ved hjelp av BankID, Commfides eller BuyPass. Ullensaker kommune bruker stafettlogg fra Conexus; Conexus Companion. Trykk på logoen for å gå til innloggingen
Film som forklarer cx Stafettloggen
Veiledere for stafettholder
- Stafettloggen tasteveileder - enkel brukerveiledning for registrering i Stafettloggen
- Veileder stafettlogg -9mnd-6 år.pdf eller Veileder stafettlogg skole.pdf - Hvordan opprette og bruke Stafettloggen i Ullensaker kommune
Stafettloggen og opplæringslova § 9a
I dette webinaret med Conexus vil du få en innføring i hvordan stafettloggen brukes for dokumentasjon av oppfølging i henhold til opplæringslova § 9a. Her er presentasjonen fra webinaret.
Test stafettloggen med kursløsning
Vil du se hvordan stafettloggen ser ut, før du oppretter en ekte logg, kan du logge deg inn i kursversjonen. Du kan logge deg inn med brukernavn "demo1" til "demo50", altså alle tall mellom 1 og 50. Bruk passordet "BTI2000". Kursversjonen nullstilles hver fjortende dag, og flere kan teste den med samme brukernavn. Det er derfor viktig at du ikke legger inn noen faktiske eller sensitive opplysninger.
Logg inn i kursløsningen Conexus stafettloggen.
Her kan du finne fiktive gyldige fødselsnummer for registreringer i demoversjonen
Du kan også melde deg på gratis webinar for å se Stafettloggen i praksis og lære mer om verktøyet.
Publisert: 30.10.2020 10:02:37
Sist endret: 17.03.2023 09:29