Innhold

God kommunikasjon mellom hjem og skole bidrar positivt til skolens arbeid med læringsmiljøet og til elevenes oppvekstmiljø. Overordnet del 3.3. En god og tillitsfull dialog mellom hjem og skole er et gjensidig ansvar, men det er de ansatte som jobber i skolen som har det overordnede ansvaret for å ta initiativet og legge til rette for samarbeid. Vårt utgangspunkt er at alle foresatte på Døli skole er en viktig ressurs. Dette fordi foresatte har nyttig informasjon om barnet og barnets liv.

En vesentlig del av samarbeidet mellom hjem og skole foregår i direkte møter mellom lærere og foreldre. Forskningsresultater peker i retning av at det er trekk ved de konkrete møtene mellom lærere og foreldre som kan ha sammenheng med elevenes læringsutbytte. Kompetanseheving av lærere er en viktig strategi som vi skal jobbe med på Døli skole denne våren. Vårt utgangspunkt er:

  • Samarbeidet må være proaktivt fremfor reaktivt. Vi skal utvikle strategier for å engasjere alle foreldre.
  • Samarbeid innebærer at vi forholder oss til at elever og familier er forskjellige.
  • Samarbeid innebærer at alle ansatte på skolen har et ansvar for å fange opp og verdsette foreldrenes bidrag i elevenes læringsprosess.
  • Samarbeid må fremme engasjement hos foreldrene. Alle foreldre må gis en stemme som så blir hørt.

Les mer om dette på Utdanningsdirektoratet sin hjemmeside:

Samarbeid mellom hjem og skole (udir.no)

Samarbeidsmodell på Døli skole - Ta kontakt på riktig nivå

Samarbeidsmodell på Døli skole oppdatert 26.10.23.pdf

Samarbeidet mellom skolen og hjemmet, spesielt på lavest mulig nivå, mellom kontaktlæreren og foresatte er avgjørende for å gi eleven best mulig forutsetning for å lykkes med sin skolegang. Kontaktlæreren spiller en viktig rolle som bindeleddet mellom skolen og foresatte. Gjennom en positiv og konstruktiv kommunikasjon kan kontaktlæreren og foresatte arbeide sammen for å løse saker på lavest mulig nivå. Dette er spesielt viktig av to grunner:

1) Effektivitet: Løsning av saker på lavest mulig nivå reduserer byråkrati, unødig bruk av tid og administrativt arbeid, og saker kan håndteres raskere.

2) Nærmere beslutningstagere: De voksne som jobber med elevene hver dag har større kjennskap til elevenes behov og de ulike forholdene i klasserommet. Dette kan føre til mer relevante og tilpassede beslutninger for elevene.

Vi oppfordrer alle foresatte til å ta kontakt med skolen gjennom kontaktlærer. Ingen saker er for små. Vi setter stor pris på foresattes engasjement og tilbakemelding.


Publisert: 01.03.2023 13:44:33
Sist endret: 07.11.2023 09:08