Innhold

Rett til et trygt og godt skolemiljø

Alle elever på Døli skole har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring etter oppll. § 9 A-2. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking. Begrepet krenkelser skal tolkes vidt og omfatte direkte handlinger som mobbing, vold, diskriminering og trakassering, men også mer indirekte som utestenging, isolering og baksnakking.

Det avgjørende utgangspunktet for vårt arbeid er elevens opplevelse. Likevel er det ikke slik at enhver kritisk ytring eller uenighet mellom elevene er krenkelser. Skolens samfunnsmandat er å lære elever å tenke kritisk, og til å kunne akseptere og respektere ulike meninger og overbevisninger.

På Døli skole ønsker vi å forberede og gjøre elevene i stand til å kunne mestre sitt eget liv og sin egen psykiske helse, ta sosialt ansvar og vise medborgerskap. Vi ønsker å utvikle elever som er:

  • Trygge på at voksne vil dem vel, ser dem og passer på dem.
  • Rause og omsorgsfulle ved å inkludere alle, ta vare på hverandre og skolen.
  • Modige til å stå opp for seg selv, hjelpe sine medelever og våge å heve sin stemme. 

 Skolen har også en plikt til å jobbe kontinuerlig og systematisk for å fremme helsen, miljøet og tryggheten til elevene, jf. oppll. § 9 A-3 andre ledd.

Her finner dere Ullensaker sin handlingsplan:

Handlingsplan-_trygt_og_godt_leke_og_laeringsmiljoe.pdf

Her finner dere Døli skole sin lokale handlingsplan:

Skolemiljøteam

  • Skolemiljøteamet på Døli skole ble opprettet januar 2023. Teamet består av en leder og to miljøterapeuter.
  • Skolemiljøteamet skal forsterke skolens kapasitet til å håndtere læringsmiljøsaker.
  • Skolemiljøteamet arbeider innenfor det psykososiale fagområdet.
  • Skolemiljøteamets hovedoppgave er å bistå elever og videreutvikle ansatte.
  • Skolemiljøteamet samarbeider tett med lærere på alle trinn, fagarbeidere og ledelsen.
  • Lærerne jobber med å utvikle elevenes faglige og sosiale kunnskap, med fokus på det faglige. Miljøterapeuter har i oppgave å tilrettelegge for sosial samhandling med elevene, mellom elevene og mellom elevene og lærerne/fagarbeiderne, da miljøterapeuten har sin kompetanse med det psykiske og sosiale i fokus.

Les mer om Skolemiljøteamet på Døli skole her:

Status Skolemiljøteam 06.03.23.pdf

Oppfølging av Aktivitetsplikt §9A-4

Her kan dere lese om hvordan vi på Døli skole følger opp vår aktivitetsplikt:

Oppfølging av Aktivitetsplikt §9A-4 på Døli skole.pdf

Rutine for oppfølging av en 9a-sak

Her finner dere rutine for oppfølging bekymringsmelding knyttet til 9a på Døli skole:

 Rutiner for oppfølging av 9A-saker.pdf

Blir du eller noen du kjenner utsatt for mobbing?

Hvis du eller noen du kjenner ikke har det bra på skolen, er det viktig at du eller foreldrene dine melder i fra til skolen. Det er ønskelig at du melder til oss i følgende rekkefølge:

1) Kontaktlærer

2) Rektor

3) Statsforvalteren

Ingen bekymring er for små. Dersom du opplever ikke å bli forstått eller tatt på alvor når du melder i fra er det viktig at du løfter meldingen til neste nivå. Nedenfor finner dere meldingskjema til rektor og Statsforvalteren:

Meld fra til rektor: Skjema (1310.no)

Meld fra til statsforvalteren: Melde frå om mobbing eller dårleg skulemiljø - Statsforvalteren (skjema.no)

Språkkampanje våren 2023

Vi tenger støtte og forståelse fra foresattes på denne kampanjen, slik at vi sammen vil skape en enda trygger skolehverdag for våre elever.


Publisert: 01.03.2023 13:47:18
Sist endret: 07.02.2024 14:50