Det er vanskelig å sette en absolutt grense, men vi har på Døli skole besluttet at utelek bør utøves med varsomhet når det er under 20 minusgrader for våre elever. En skal imidlertid være oppmerksom på at disse grensene endres ved vindvær. Den følte temperaturen vil være avhengig av både vindhastighet og luftfuktighet, i tillegg til selve lufttemperaturen.

Ifølge vær-appen Pent (med Storm og Yr) er det meldt -13 til -14 grader mellom kl. 10.00-12.00 torsdag 4. januar 2024. Friminuttene/aktivitetspausene denne dagen vil gjennomføres som normalt. Fredag 5. januar mellom kl. 10.00-12.00 er det meldt -22 til -25 grader. Etter nøye vurdering har vi besluttet å begrense utetiden for å beskytte elevene mot kulde for å bevare deres velvære og helse. Dette betyr at lærerne må gjøre en egen vurdering med elevene i klassen om aktivitetspausene skal foregå innendørs eller utendørs. Disse aktivitetspausene varer i ca. 10-15 minutter og det er læreren i klassen som har ansvaret for innholdet og gjennomføringen av pausene. Når det gjelder storefriminutt som varer i 30 minutter vil dette foregå innendørs klassevis. Vi forstår at frisk luft og fysisk aktivitet er viktig for elevenes trivsel. Selv når utetiden er begrenset, vil vi tilby alternativer som innendørs aktiviteter, spill og andre læringsmuligheter for å sikre at elevene fortsetter å ha en givende skoledag. Fremover vil vi gjøre nøye vurderinger de dagene det er meldt over -20 grader.

Vi oppfordrer alle foreldre til å sørge for at barna er riktig kledd for utetiden. Dette inkluderer varme jakker, luer, votter og skikkelige støvler. Det er viktig at elevene har passende bekledning for å nyte utendørsaktiviteter selv under kalde temperaturer. Vi setter pris på samarbeidet med foreldre for å sikre at elevene er godt forberedt på vintermånedene. Gi oss gjerne beskjed hvis det er spesielle hensyn vi bør ta med hensyn til ditt barns velvære og komfort.

Her kan dere lese litt mer om kulde og barn:

Ut i kulda - Folkehelsekontoret Miljørettet helsevern i Bærum kommune.pdf

Kulde og barn - Klima og miljøenheten i Trondheim kommune.pdf

Informasjonsbrev til foresatte på Døli skole:

Kuldegrense og utetid ved Døli skole.pdf

Publisert: 03.01.2024 19:17
Sist endret: 09.01.2024 13:42